sidarta Oluşturma zamanı: Ocak 6, 2007 Paylaş Oluşturma zamanı: Ocak 6, 2007 Deizm : (tanrıcılık), 17'inci ve 18'inci yüzyılda İngiltere, Fransa ve Amerika Birleşik Devletleri'nde belirginleşmiş dini bir felsefedir. Deistler genelde doğaüstü olayları (kehanet veyahutta mucizeler) ,yaradanın dinlerle olan bağını, kutsal kitapları ve ortaya çıkmış tüm dinleri reddederler. Bunun yerine; deistler doğru dini inanışların insan mantığında ve doğal Dünya'nın kanunlarında görmeyi tercih ederler. Bu doğrultuda da; varolan tek bir tanrının ya da üstün varlığı kabul ederler. Kelime manası Deizm kelime anlamı olarak; "tanrı"'dan gelmiştir; Latince "deus" kelimesini kullanır; tam Türkçesi ile "Tanrıcılık"dır. 17'inci yüzyıl öncesinde; deizm yerine teizm kelimesi kullanılmıştır ve benzeri inanışlara sahiplerdir. Deist kelimesinin ilk kez kullanımı Pierre Viret tarafından Instruction Chrestienne (1564) isimli yapıtında olmuştur. İngiltere'de de Robert Burton Melankolinin Anatomisi (1621) eserinde kullanmıştır. TDK'nın tanımına göre "Tanrı'yı yalnızca ilk sebep olarak kabul eden, Tanrı için başka herhangi bir güç ve nitelik tanımayan, vahyi reddeden görüş, neden tanrıcılık." manasına gelir. Tarihi Deist düşünce; eski zamanlardan beri (örn. Heraklitos) vardır. Deizm kelimesi ise; 17'inci yüzyılda özellikle İngiltere'de kullanılmaya başlamıştır. Doğa dinine inanış 17'inci yüzyılda Avrupa'da bir devrim olmuş; bir çok kültür bu akıma destek vermiştir. Rönesans dönemindeki hümanist yaklaşım; Avrupa'nın klasik Roma ve Yunan dönemindeki düşünceleri çalışmaya itmiştir. Bunun yanı sıra; eski dokümanların analiz edilmesi doğrultusunda ve bilimin de sunduğu olgularla tarihte ilk defa Hristiyan toplumlar tarafından İncil eleştirilmiştir. Yapılan araştırmalar doğrultusunda; Dünya tarihi'nin İncil'de anlatıldığından çok daha farklı olduğu ortaya çıkmıştır. Mitoloji üzerine yapılan araştırmalarda da; bir çok dinin kendinden önceki dinlerden örnekler alarak hikayelerde karakterlerin isimlerini değiştirerek kullandığını ortaya çıkarmıştır. 16'ıncı ve 17'inci yüzyılda Avrupalıların Amerika, Asya ve Pasifik'i de keşfetmesinden sonra; aradaki farklılıklardan, dini Nuh'tan geliş teorisinin bozduğuna inanmışlardır. Bu konuda Herbert; De Religione Laici (1645) de şu sözleri yazmıştır. ..bir çok inanış ya da din, açıkca, bir çok ülkede uzun süredir vardı, ve kesinlikle kanun koyucuların bahsetmediği bir tane bile yoktu, Wayfarer'ın Avrupa'da bir tane bulması gibi, başka biri Afrika'da, Asya'da ve bambaşka bir tanesi de Hindistan'da.. Bu doğrultuda; Hristiyanlığın bir çok din arasındaki dinlerden biri olduğunun farkına varılmış; ve hiç bir şeyin bir dinin diğerinden daha iyi ya da daha doğru olduğunu ispatlamayacağına inanmışlardı. Dinlerle anlaşmazlıklar Avrupa Reformizm'in başladığından bu yana yaşadığı dini savaşlarla oldukça sorun yaşamıştı. 1642'de Herbert'in De Veritate yayımlanmış; 30 yıl savaşı Avrupa'da 25 yıl boyunca yaşama standartlarını oldukça zorlamıştı. O kadar büyük ve yokedici bir dini savaştı ki; Almanya'daki nüfusun %15 ila %20'si bu savaşlarda öldü. Daha da yakın olarak; İngiliz İç Savaşı'nda kral ve parlemento karşı karşıya gelmişti. Tarikatların uyguladığı yoğun şiddet; geniş anlamda duyguların reddedilmesine yol almıştı. Bu ayrıca; doğal dini doğrulara insanları yönetti. Evrensel olarak kabul edilebilecek doğrular, doğa'nın kanunu veyahutta insan mantığının içindeki kanunlara ilgi duyuldu. Bilimde ilerlemeler 17'inci yüzyıl bilimde oldukça fazla yeniliklerle karşılaştı. Kopernik, Kepler ve Galileo Dünya'nın kainatın merkezi olduğu düşüncesini yoketti ve kainatın gösterilmeye çalışıldığından oldukça büyük olduğunu ortaya sundu. Bu uyuşmazlıklar dini otoritelerce büyük tepki gördü; ve Galileo dince kabul edilmiş görüşlerin karşısında bir buluş sunduğu için yargılanması en belirgin örneklerindendir. Bu doğrultuda din inanç ve mantık konusunda bir otorite olsa da; artık bilimsel konularda bir otorite değildi. Isaac Newton'un evrensel yer çekimi; Dünya'da ve uzaydaki nesnelerin davranışını açıklamasıyla, doğal evren'in doğa kanunlarıyla yönetildiğini ortaya çıkardı. Bu teoloji de (Watchmaker anolojisi) Tanrı'nın kainatı yarattığı, doğa kanunlarına uygun bıraktığı ve sahneden çekildiğini önerdi. Bu doğrultuda; dini mucizeler altında anlatılan doğa üstü olayların da doğa kanunlarına aykırı olması büyük fikir ayrılıklarına sebebiyet verdi. Deizmin özellikleri Deizm konsepti; belli bir merkezi, temsilcisi, ya da belirgin kanunları olmadığı için bir çok değişik bakış açısına sahiptir. Ancak; Deizm'in merkezinde iki kural bulunmaktadır. • İlan edilmiş bir dinin reddi - (bu Deizm'in negatif - eleştirici bakış açısından yönüdür) • Mantığın bize dini doğruları öğretebileceği - (bu da Deizm'in pozitif - yapıcı bakış açısından yönüdür) Eleştirici deizm öğeleri şunları içerir: • Tanrı tarafından ilan edilmiş veyahutta yazıldığı iddia edilen kitaplara sahip olan dinlerin reddi. • İncil'in Tanrı'nın sözü olduğunun reddi. • Mucizelerin ve kehanetlerin reddi. • Dini bilinmez öğelerin reddi. • İncil'deki yaratılış hikayesinin ve insanların doğuşta günahkar olduklarının reddi. • Hristiyanlığın reddi. Yapıcı deizm öğeleri de şunları içerir: • Tanrı vardır ve kainatı yaratmıştır. • Tanrı insanların mantıksal davranmasını ister. • İnsanların ruhları ölümden sonra hala vardır, bu doğrultuda ölümden sonra yaşam da vardır. • Yaşam sonrasında, Tanrı iyi davranışlarımızı ödüllendirecek, kötü davranışlarımızı cezalandıracaktır. Kişisel olarak deistlerin düşünceleri oldukça geniş ve değişiktir. Bazıları aralarında kendilerini asıl hristiyanlar olarak da ilan etmiş; İncil'den mucizeleri, kehanetleri ve bilinmezleri çıkartarak; İsa'nın insanlara iyilik öğretmek isteyen biri olduğunu sunmuşlardır. Örnek olarak Thomas Jefferson; bu öğeleri çıkartarak Jefferson İncili'ni yazmıştır. Radikal olarak da; hristiyanlığı ve tüm dinleri tamamen reddeden ve mantık aramayan deistler de mevcuttur. Radikal deistler de dindar insanlar tarafından genelde ateist olarak görülmüştür. Deizm dönemle Amerika'da da yayılmış; ancak daha sonra popülaritesini yitirmiştir. Günümüzde deizm Bir çok hristiyan deist; Üniteryanizm inancına bağlanmıştır. Modern deistler klasik deizm inanşını, modern felsefe ile birleştirerek günümüz bilimiyle kullanmak istemişlerdir. Bu doğrultuda da bir çok yeni inanışın çıkmasına sebebiyet vermiştir. Eski deizm inanışında; Tanrı ile kişisel bir diyalog veyahutta karşılaşma mümkün gösterilirken; günümüzde Tanrı'nın insanüstü olduğu ve Tanrı'yı anlamanın insan mantığı sınırları içinde olmadığına inanılmıştır. Bunun yanı sıra; Agnostisizm, Evrenselcilik ve Panteizm de başta olmak üzere; bir çok felsefi akımın ortaya çıkmasıyla Deizm'e olan ilgiyi düşürmüştür. Deizm isminin yerini günümüzde bir çok deist tarafından Evrenselcilik (Universism) almıştır. bırakırlar. Deizm ile ilgili eleştiriler Deizm düşünce sisteminin dini konularda insan düşüncesini reddettiği, ve insan düşüncesinin tanrı kavramını algalıyacak yeterliliğe sahip olmadığı öngörülerek eleştirilir. Cennet ve cehennem kavramı kilise, sinagog, cami, tapınak ya da diğer mabetler tanrıyla kul arasındaki ibadete reheberlik edildiği önerilen papaz, imam, şaman, rahibe, rahip, kardinal, şeyh vb. dini görevliler ve peygamberleri reddederler. Evrim teorisini reddetmemesi, evrim teorisini reddedenler tarafından eleştirilmiştir. Klasikleşen bir deyişle; Ateizme giden yolda deizm, panteizm vb. sistemler bir durak olarak görülmüştür. -------------------- hiç mni katkı olmaz yanii...bu kadar mı kötü bir paylaşım:p ters geldi galiba:p -------------------- bu da benim inancım...gelin de burada eleştirin beni de sayın beyazkurt...bakalım bilgi dediğiniz şey sizde ne kadar var !!!! 1 Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Nora Yanıtlama zamanı: Ocak 6, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 6, 2007 Bu konuya bir yorum getirirse ilgiyle okurum şahsen.... Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
sidarta Yanıtlama zamanı: Ocak 6, 2007 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 6, 2007 eee gündeme getirelim yukarıyaa yukarıyaaaa evet oldu... Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
YankeeRose Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 eee gündeme getirelim yukarıyaa yukarıyaaaa evet oldu... ne???????????? Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Nora Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 Bir soru sordu da yanıtını rica ediyor yankee... Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
YankeeRose Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 ya katkı yapılacak bişi birakmamışki gayet iyi yazı.. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
MurKy Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 Dinlerin, Kitaplarin Peygamberlerin Varolmuslugunu Kabul eder Deizm Fakat Bunlara Gerek Duyulmadigina İnanir.. İnsanin Toplum İcindeki Davranis - İliskilerini, Tanri İle Olan Diyaloglarini, Evrensel Yükümlülüklerini Vicdanen Ve Akil Yolu İle Zaten Bildigini Savunur... Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
YankeeRose Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 Dinlerin, Kitaplarin Peygamberlerin Varolmuslugunu Kabul eder Deizm Fakat Bunlara Gerek Duyulmadigina İnanir.. İnsanin Toplum İcindeki Davranis - İliskilerini, Tanri İle Olan Diyaloglarini, Evrensel Yükümlülüklerini Vicdanen Ve Akil Yolu İle Zaten Bildigini Savunur... her deist din ve peygamberlere inanmaz. aslında pek çoğu kamu tanrıcıdır. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
delycochuk Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 7, 2007 o zmn ben bir deistim galiba Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
MurKy Yanıtlama zamanı: Ocak 8, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 8, 2007 Yankee Ben Zaten Kabul Eder Dedim İnanır Veya İnanmaz Demedim . . Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
delycochuk Yanıtlama zamanı: Ocak 8, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 8, 2007 kabul etmek demek inanmak değilmidir yoksa benim anlama şeklim farklımı Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
sidarta Yanıtlama zamanı: Ocak 11, 2007 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 11, 2007 yankee bu kamu tanrıcı nasıl oluyor yaa. harbi merak ettim açar mısın biraz Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
YankeeRose Yanıtlama zamanı: Ocak 11, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 11, 2007 kamu tanrıcı: evrendeki herşeyin tanrı olduğuna inanma durumu.. Vahde-i vicut bir tür kamu tanrıcılığa benzese de deildir. Kamu tanrıcılar külliyeten evrenin ve içindeki herşeyin tanrı olduğuna inanır ve buna ek olarak evren veya başka bir deişle kozmos gidişata karışmaz cünkü doğanın iradesi yoktur. Doğa ana (toprak ana) inancı, wicca, kelt paganizmi, şamanizm gibi yapılar kamutanrıcıdır. Sorgulamayan doğadan gelir herşey. Kavrama Pantheisim de denir. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Wahsi Yanıtlama zamanı: Ocak 13, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 13, 2007 Aslında deizmin olusmasında 3 kutsal kitabın etkisi büyük bende dinlerin bukadar katı olmasına karsıyım zaten dinimin kurallarının coguna da uymuyorum uymak istesem herşeyi bırakıp sabah aksam ibadet etmem lasım bence bu yanlıs tamam biz kuluz ama köle deiliz ben bu dunyaya kendim istedim die gelmedim Allah istedi die geldim yada adem-havva sayesinde Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
sidarta Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 sadece gündeme gelsin istedim.....belki biraz daha düşünmeye itebilirim insanları...??? Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
buskas Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 Allah'a inanıp dine inanmazlar , ayrıntıları kendileri belirlerler yani. Anarşist düşüncenin inanca uyarlanmış versiyonu. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
sidarta Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 anarşist düşünce konusu daha farklı bence buskas... Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
buskas Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 anarşist düşünce konusu daha farklı bence buskas... Bencede daha farklı , zaten bende direkt alakalı demedim. Sadece bir benzetme. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
sidarta Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 24, 2007 ok ...yanlış anlamışım... Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
YankeeRose Yanıtlama zamanı: Ocak 25, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Ocak 25, 2007 anarşizme yakışan görüş nihil ile alakalıdır Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
sidarta Yanıtlama zamanı: Mayıs 22, 2007 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Mayıs 22, 2007 gündemin solarında kalmaya mahkum bir konu anlaşılan...ama bir çok insanın aslında kendini bulacağı bri konu olduğunu düşünüyorum...ve dinleri savunacak kişileri de burdan tekrardan karşılamak için geri geldim...cevapları bekliyorum... Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
boogee Yanıtlama zamanı: Mayıs 27, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mayıs 27, 2007 ...ama bir çok insanın aslında kendini bulacağı bri konu olduğunu düşünüyorum... kesinlikle katılıyorum...paylasım icin tesekkurler..sanırım kendi dini gorusumle ilgili azda olsa bir cevap bulmama neden oldu.. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
MellSpell Yanıtlama zamanı: Kasım 28, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Kasım 28, 2007 Sadece Tanrı vardır dinler ve peygamberler melekler cart curt yoktur deizmde Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Nedrim Yanıtlama zamanı: Kasım 28, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Kasım 28, 2007 Teolojik açıdan deizmi incelemkle felsefi açıdan deizmi incelemek arasında ciddi farklar mevcuttur.Bu nedenle deizmde melekler yoktur ifadesi tam olarak doğru değildir bence;) Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Kuranes Yanıtlama zamanı: Kasım 29, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Kasım 29, 2007 pasif tanrı inancı vardır . Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Önerilen Mesajlar
Sohbete katıl
Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.