Jump to content

Erkegi Üstün ve Kadini Asagi kilmak Açisindan Adem ve Havva Masalinin Önemi:


nevermore

Önerilen Mesajlar

Kutsal bilinen Kitaplara göre Adem, peygamberlerin ilki sayilir. Tanri güyâ Adem'i topraktan yaratmis

ve sonra onun kaburga kemiklerinden de Havva'yi var etmistir: istemistir ki kadin erkege tâbi olsun.

Ahd-i Atiyk'a göre Adem ve Havva masalinin özeti söyle:

Tanri'nin "Ol" demesiyle önce gökler ve yer, sonra gece ve gündüz, sular ve denizler, canli yaratiklar

vb... var olur; bu isleri Tanri yedi günde tamamlar (Tevrat, Tekvin, Bap 1: 1-31). Ve Tanri bunlari, kendi

sûretinde yaratmayi düsündügü insan için yapmistir (Tekvin, Bap 1: 26). Nihâyet Tanri, yerin

topragindan adami (Adem'i) yapar ve onun burnuna nefesini üfleyerek ona can verir (Tekvin, Bap 2: 7)

. Sonra Aden'de bir bahçe diker ve Adem'i bu bahçeye koyar. Bu bahçede, görünüsü güzel ve

yenilmesi iyi olan her türlü agaç ve ayricada bahçenin ortasinda "hayat agaci" ile "iyilik ve kötülügü

bilme agaci" vardir. Adem'i bu bahçeye koyarken Tanri ona su emri verir: "Bahçenin her agacindan

istedigin gibi ye; fakat iyilik ve kötülügü bilme agacindan yemiyeceksin; çünkü ondan yedigin günde

mutlaka ölürsün" (Tekvin, Bap 2: 16). Dikkat edilecegi gibi Tanri'nin bu yasak emrini Adem'den baska

duyan yoktur, çünkü ortada henüz ondan baska insan yoktur.

Bu emri aldiktan sonra Adem, tek basina Aden bahçesinde yasamaga baslar. Bunu gören Tanri,

Adem'in tek basina yalnizliktan sikilacagini düsünmüs olmali ki, kendi kendine der: "Adamin yalniz

olmasi iyi degildir; kendisine uygun bir yardimci yapacagim" (Tekvin, Bap 2: 18).

--------------------

Her seyi öngören Tanri nasil olmusda Adem'in tek basina kalamayacagini önceden hesap

edememistir, bilinmez! Fakat Adem'e bir yardimci yaratmadan önce Tanri, hayvanlarin ve kuslarin her

birine ne ad verecegini Adem'den sorar. Neden kendisi onlari adlandirmaz da Adem'e adlandirir, bu da

bilinmez. Fakat Kitab'in yazdigina göre Adem'e uygun bir yardimci bulunamadigi için Adem'in üzerine

derin bir uyku getirir, ve uyku sirasinda onun kaburga kemiginden alip üzerini etle kapliyarak bir kadin

yaratir: bu Havva anamizdir ! (Tekvin, Bap 2: 21-22).

Neden Tanri kadini, tipki Adem gibi topraktan yaratmamistir da Adem'in kaburga kemiginden

yaratmistir? Bunun yaniti su: istemistir ki kadin erkege boyun egsin ve erkek kadinin efendisi olsun.

Çünkü kadini da topraktan yaratmis olsa, bu takdirde kadin ve erkek es durumda olacaklardir; oysa ki

onu Adem'in kemiklerinden yaratmakla Adem'e iftihar ve üstünlük vesilesi saglamistir. Nitekim Adem’in

söyle konustugunu okumaktayiz: "Simdi bu benim kemiklerimden kemik, ve etimden ettir; buna Nisa

(kadin) denecek, çünkü o erkekten alindi" (Tekvin, Bap 2: 23).

Aden bahçesinin iklimi sicak olmali ki Tanri Adem'i ve karisini çiplak olarak dolastirir (Tekvin, Bap 2:

24). Çiplak dolasmanin ayip bir sey olmadigini da muhtemelen onlara belletmistir. Belletmedigi bir sey

vardir ki o da kir hayvanlarinin en hilekari olan yilandan sakinmalaridir. Ve gerçekten de yilan bir gün

gelip kadina sorar: "Allah bahçenin hiç bir agacindan yemiyeceksiniz dedi mi?" .

"Neden bu soruyu Adem'e sormaz da özellikle kadina sorar?" denecek olursa bunun da yanitini

bulmak kolay: çünkü istenmistir ki kadin suçlu durumda kalsin!

Anlasilan o ki Adem, Tanri'nin kendisine verdigi yasak emrini Havva'ya söylemistir. Nitekim kadin

yilana söyle der: "Bahçenin agaçlarinin meyvasindan yiyebiliriz; fakat bahçenin ortasinda olan agacin

meyvasi hakkinda Allah: -'Ondan yemeyin ve ona dokunmayin ki ölmiyesiniz'- dedi" (Tekvin, Bap 3: 1-

2).

Fakat yilan kadini kandirmak için söyle der: "Katiyen ölmezsiniz; çünkü Allah bilir ki, ondan yediginiz

gün, o vakit gözleriniz açilacak, ve iyiyi kötüyü bilerek Allah gibi olacaksiniz". (Tekvin, Bap 3: 4-5).

Kadin yilanin sözlerine kanarak yasak agacin meyvasindan alip yer ve kendisiyle beraber kocasina da

verir; o da yer.

--------------------

Görülüyor ki kadinin yilanla konusmasi sirasinda Adem de oradadir; yilanin söylediklerini o da

duymustur; ve bu söyleninenler üzerine karisinin yasak agaçtan meyva almasina karsi çikmamistir;

kalkipta kadina: "Tanri bizi bu yasak agaçtan yasakladi; meyvasindan yemiyelim" seklinde bir sey

söylememistir. Söylemek söyle dursun fakat karisiyle beraber yasak meyvadan o da yemistir. Aslinda

asil suçlu ve sorumlu olan kadin degil fakat kocasi Adem'dir.

Fakat her ne olursa olsun meyvayi yedikten sonra her ikisinin de gözleri açilir ve kendilerinin çiplak

olduklarini görürler. Incir yapraklariyle kendilerine önlükler yapip örtünürler (Tekvin, Bap 3: 7).

O sirada Tanri, günün serinligi içerisinde bahçede dolasmaktadir. Durumu farketmis olmali ki onlara

seslenir; Adem'le karisi Tani'nin sesini duymakla korkup agaçlarin arasina gizlenirler (Tekvin, Bap 3:

8).

Fakat Tanri onlari bulur ve Adem'e sorar: "Ondan yeme, diye sana emrettigim agaçtan yedin mi?" .

Adem'in cevabi sudur: "Yanima verdigin kadin o agaçtan bana verdi ve yedim" (Tekvin, Bap 3: 11-12).

Böylece Adem, faziletli ve mert bir kimse gibi davranmayip suçu karisinin sirtina atma yolunu seçmistir.

Su bakimdan ki yasak emri Tanri tarafindan kadina degil fakat kendisine verilmistir; bu emri kadina

nakleden kendisidir. Bu nedenle Kadin'in yasak emrine aykiri hareket etmesi halinde ona engel olmasi

gerekirdi; olmasa dahi hiç degilse kendisi meyvayi yememeli idi; yemekle suçlulugu üstlenmis

demektir; su durumda Tanri'dan özür dilemesi gerekirdi. Bunlari yapmamakla ahlak disi bir tutum

takinmis olmaktadir.

Öte yandan Adem'in bu yaniti üzerine beklenirdi ki Tanri: "Ben yasak emrini dogrudan dogruya sana

verdim; neden dinlemedin ve neden karina engel olmadin?" diye bir seyler söylesin. Fakat bunu

yapacak yerde Tanri, kadini azarlar ve beklenmedik cezalara müstahak kilar. Söyle der: "Bu yaptigin

nedir?" . Buna karsi kadin, büyük bir dürüstlükle: "Yilan beni kandirdi" der. Eger dürüst olmamis

olsaydi yasak emrinin Tanri tarafindan kendisine verilmedigini ve dolayisiyle bundan sorumlu

tutulamayacagini söylerdi. Ya da yasak emrine aykiri hareket ederken kocasinin kendisine bir sey

demedigini, engel dahi olmadigini, hattâ engel olmak söyle dursun yasak meyvadan yemekte sakinca

bulmadigini eklerdi. Fakat görüldügü gibi kadin buna tenezzül etmemis ve yilan'in kandirmasina

kapildigini itiraf etmistir. Buna ragmen Tanri kadini ölçüsüz sekilde cezalandirma yolunu seçer ve yilan

ile kadin arasina düsmanlik koyar. Yilan'a söyle der: "Bunu yaptigin için bütün (hayvanlardan) daha

lânetlisin; karnin üzerinde yürüyeceksin, ve ömrünün bütün günlerinde toprak yiyeceksin; ve seninle

kadin arasina, ve senin zürriyetinle onun zürriyeti arasina düsmanlik koyacagim; o senin basina

saldiracak ve sen onun topuguna saldiracaksin" (Tekvin, Bap 3: 14-15).

--------------------

Bu emrini Tanri ne derece uygulamistir? pek belli degil. Çünkü yilana: " ömrünün bütün günlerinde

toprak yiyeceksin" dedigi halde yilan toprak degil fakat küçük kuzulardan tutunuz da iri farelere kadar

canli ne varsa her seyi yemekle geçimini sürdürmüstür.

Yilana, cezasinin bu oldugunu bildirdikten sonra Tanri, kadina döner ve söyle der: "Zahmetini ve

gebeligini ziyadesiyle çogaltacagim; agri ile çocuk doguracaksin; ve arzun kocana olacak ve o da sana

hâkim olacak" (Tekvin, Bap 3: 16)

Görülüyor ki Tanri, Tevrat’in anlatmasina göre, bütün bu yukardaki olaylari düzenlemekle, asil

maksadinin kadina eziyet vermek ve onu erkegin boyundurugu altina sokmak oldugunu ortaya vurmus

olur. Bu maksadini biraz daha açiga vurmak için Adem'e, kari sözü dinlemenin kötü ve

cezalandirilmayi gerektiren bir sey oldugunu söyler. Bunu yaparken, ayni zamanda güyâ adîl

davraniyor ve yasak meyvadan yedi diye erkegi de cezalandiriyormus gibi bir hava yaratmis olur.

Adem'e söyle der: "Karinin sözünü dinledigin ve: -'Ondan yemiyeceksin'- diye sana emrettigim agaçtan

yedigin için, toprak senin yüzünden lânetli oldu; ömrünün bütün günlerinde zahmetle ondan

yiyeceksin... topraga dönünceye kadar, alninin teriyle ekmek yiyeceksin..." (Tekvin, Bap 3: 17-19).

Yani Tanri, adîlâne davraniyormus gibi görünürken aslinda kadini erkege oranla çok daha agir, çok

daha mesakkatli cezalara çarptirmis olmaktadir: hem de erkegin suçluluk payi kadina oranla çok daha

yüksek oldugu halde.

Bütün bunlardan sonra Tanri, Adem'le karisini Aden bahçesinden kovar. Bu arada Adem karisinin adini

Havva olarak koyar (Tekvin, Bap 3: 20). "Havva" adi, "Hayati olan" anlamina gelmektedir. Dikkat

edilecegi gibi Tanri, Adem'in karisina ad koyma isini bile üzerine almaktan kaçinmis ve bu ise Adem'i

memur etmistir: muhtemelen sirf kadin kocasina biraz daha "tâbi" olsun diye.

Nitekim bu olaydan sonra Adem karisi Havva ile bulusur ve Havva gebe kalip önce Kain ' i ve sonra

Habil 'i dogurur (Tekvin , Bap 4: 1-3)

Söylemeye gerek yoktur ki bütün bunlar Tanri'dan degil ve fakat Tevrat'in kaleme alip Tanri'yi bu

sekilde tanimlayan ve ve bu sekilde davranir gösteren yazarlarin kafasindan çikma seylerdir. Erkegi

"seyyid" ve kadini "tâbi" kilabilmek için bu yukardakindan daha kurnazca islenmis bir masal

düsünememislerdir.

--------------------

ilhan arselin tevrat incil elestrisi adlı kitabından bi bölüm.. ilginc geldigi için paylasmak istedim... ben tarafsızım o yuzden elestrilerinizi bana degil konuya yapın.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Baygınlık geldi bu tartışmadan, ama gerçek şuki dünyada savaşlar hüküm sürdükce ve erkekler kadınlardan fiziken daha güçlü olduğu sürece bu tartışma bitmez. Keşke bizim ağrı eşiğimizin onların on katı olduğunu ve doğum ağrısının bir erkeğin kaldıramayacağı kadar ağır olduğunu bilseydi gücüyle üstünlük taslayanlar.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

eşitlik derken neyi kast ettine bağlı eşit değiliz diye vurgularsan bu pek çok şeyi katar içine buda yanlış olur ama haklısın çoğu konuda eşit değiliz ama ben bir fermuar gibi düşünüyorum bir diş olmadan tüm dizi bozulur :p

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Eşitliğe karşıt bir takım kendini üstünleştirmeye çalışan erkeklerin uydurması bu masal.Çünkü Allah daima adaletlidir.Onun adaletine karşı gelen insanlardır.Nedense hiçbir erkek hala kadınla erkeğin eşit olduğunu kabullenemiyor :p

 

kendi adına konuş istersen ''hiçbir erkek'' derken gördüğün erkeklerden bahsediyorsun heralde :thumbsup: şahsen okudum ve bi takıma haklı buldum :thumbsup: ama benim kızdığım bir yer var hz. havvaya anne derken hz.ademi havva annemizi onun kocası olarak gösteriyor bence buda ayrımcılığı gösterir bunada dikkat etmemiz gerekir ;) güzel paylaşım canım saol ;)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Normalde kadınların bir çok üstün özelliğinden bahsederdim.Ama boşverin.alternate_aya nın örneği çok hoşuma gitti.Haklısın alternate, hemde çok!Ne erkek kadınsız, ne de kadın erkeksiz yaşayabilir.

 

 

 

Konu dışı:Fena derecede Naruto aşığıyım.alternate_aya imzan çokkkk güzel

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Zaten eğitimli ve aklı başında bireyler genellikle bunun farkındadır.

ben ne kendisini dünyaya getiren kadını annesini hiçe sayıp kendini üstün sayan erkekleri nede babasını abisini hiçe sayıp erkekleri düşman gören kadınları anlamıyorum. Belkide ütopya birgün hayal olmaktan çıkar hem dünya savaşları biter hemde kadın erkek savaşları, kim bilir tabi bu tartışmanın diğer dünyaya bile taşınmasını düşünmek bile istemiyorum :S

 

 

konu dışı:Ya aynen bende bayılıyorum naruto ve bu imzayı gördüğümde azım açık kaldı kesinlikle ışık saçıyor :D

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

sadece bumu derken buda önemli bi konu kadın hakları hiçe sayılıyo mesela hindistandaki kadınlara ben çok üzülüyorum mesela erkeğe ters bişey geldiğinde kezzap atıyolarmış resimlerinide görmüştüm hatta bu ne demek ya BU NE DEMEK!!!

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Hindistana gelene kadar türkiyede burnumuzun dibinde kadınlar töre diye öldürülüyo -_- ya benim anlayışım yetersiz yada konuda öyle yada böyle ademin kayırılması havvanın ezik gösterilmesinden bahsetmiyormu benmi yanlış okudum ve diğer herkes :p

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

ozur dilerim ama bu kadar sıg bi dusunce tartısalacagın bilsem hic acmazdım bu konuyu... kadın erkek esitligi... bu koskoca yazıda bıldugunuz sadece bumu??

 

''

 

Yazıyı okumadın sanırım XD yazının konusu zaten bu XD

 

PsiCat arkadaşım

Nevermore.. Hoşuna gittiğini ve bu yüzden bizimle paylaşmak istediğini yazının sonunda belirtmiş.. Okumasaydı bizimle paylaşmazdı heralde ki, okuduguna göre konusunu bilmemesi saçma olurdu ..

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...