nevermore Oluşturma zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Oluşturma zamanı: Mart 27, 2009 Kutsal bilinen Kitaplara göre Adem, peygamberlerin ilki sayilir. Tanri güyâ Adem'i topraktan yaratmis ve sonra onun kaburga kemiklerinden de Havva'yi var etmistir: istemistir ki kadin erkege tâbi olsun. Ahd-i Atiyk'a göre Adem ve Havva masalinin özeti söyle: Tanri'nin "Ol" demesiyle önce gökler ve yer, sonra gece ve gündüz, sular ve denizler, canli yaratiklar vb... var olur; bu isleri Tanri yedi günde tamamlar (Tevrat, Tekvin, Bap 1: 1-31). Ve Tanri bunlari, kendi sûretinde yaratmayi düsündügü insan için yapmistir (Tekvin, Bap 1: 26). Nihâyet Tanri, yerin topragindan adami (Adem'i) yapar ve onun burnuna nefesini üfleyerek ona can verir (Tekvin, Bap 2: 7) . Sonra Aden'de bir bahçe diker ve Adem'i bu bahçeye koyar. Bu bahçede, görünüsü güzel ve yenilmesi iyi olan her türlü agaç ve ayricada bahçenin ortasinda "hayat agaci" ile "iyilik ve kötülügü bilme agaci" vardir. Adem'i bu bahçeye koyarken Tanri ona su emri verir: "Bahçenin her agacindan istedigin gibi ye; fakat iyilik ve kötülügü bilme agacindan yemiyeceksin; çünkü ondan yedigin günde mutlaka ölürsün" (Tekvin, Bap 2: 16). Dikkat edilecegi gibi Tanri'nin bu yasak emrini Adem'den baska duyan yoktur, çünkü ortada henüz ondan baska insan yoktur. Bu emri aldiktan sonra Adem, tek basina Aden bahçesinde yasamaga baslar. Bunu gören Tanri, Adem'in tek basina yalnizliktan sikilacagini düsünmüs olmali ki, kendi kendine der: "Adamin yalniz olmasi iyi degildir; kendisine uygun bir yardimci yapacagim" (Tekvin, Bap 2: 18). -------------------- Her seyi öngören Tanri nasil olmusda Adem'in tek basina kalamayacagini önceden hesap edememistir, bilinmez! Fakat Adem'e bir yardimci yaratmadan önce Tanri, hayvanlarin ve kuslarin her birine ne ad verecegini Adem'den sorar. Neden kendisi onlari adlandirmaz da Adem'e adlandirir, bu da bilinmez. Fakat Kitab'in yazdigina göre Adem'e uygun bir yardimci bulunamadigi için Adem'in üzerine derin bir uyku getirir, ve uyku sirasinda onun kaburga kemiginden alip üzerini etle kapliyarak bir kadin yaratir: bu Havva anamizdir ! (Tekvin, Bap 2: 21-22). Neden Tanri kadini, tipki Adem gibi topraktan yaratmamistir da Adem'in kaburga kemiginden yaratmistir? Bunun yaniti su: istemistir ki kadin erkege boyun egsin ve erkek kadinin efendisi olsun. Çünkü kadini da topraktan yaratmis olsa, bu takdirde kadin ve erkek es durumda olacaklardir; oysa ki onu Adem'in kemiklerinden yaratmakla Adem'e iftihar ve üstünlük vesilesi saglamistir. Nitekim Adem’in söyle konustugunu okumaktayiz: "Simdi bu benim kemiklerimden kemik, ve etimden ettir; buna Nisa (kadin) denecek, çünkü o erkekten alindi" (Tekvin, Bap 2: 23). Aden bahçesinin iklimi sicak olmali ki Tanri Adem'i ve karisini çiplak olarak dolastirir (Tekvin, Bap 2: 24). Çiplak dolasmanin ayip bir sey olmadigini da muhtemelen onlara belletmistir. Belletmedigi bir sey vardir ki o da kir hayvanlarinin en hilekari olan yilandan sakinmalaridir. Ve gerçekten de yilan bir gün gelip kadina sorar: "Allah bahçenin hiç bir agacindan yemiyeceksiniz dedi mi?" . "Neden bu soruyu Adem'e sormaz da özellikle kadina sorar?" denecek olursa bunun da yanitini bulmak kolay: çünkü istenmistir ki kadin suçlu durumda kalsin! Anlasilan o ki Adem, Tanri'nin kendisine verdigi yasak emrini Havva'ya söylemistir. Nitekim kadin yilana söyle der: "Bahçenin agaçlarinin meyvasindan yiyebiliriz; fakat bahçenin ortasinda olan agacin meyvasi hakkinda Allah: -'Ondan yemeyin ve ona dokunmayin ki ölmiyesiniz'- dedi" (Tekvin, Bap 3: 1- 2). Fakat yilan kadini kandirmak için söyle der: "Katiyen ölmezsiniz; çünkü Allah bilir ki, ondan yediginiz gün, o vakit gözleriniz açilacak, ve iyiyi kötüyü bilerek Allah gibi olacaksiniz". (Tekvin, Bap 3: 4-5). Kadin yilanin sözlerine kanarak yasak agacin meyvasindan alip yer ve kendisiyle beraber kocasina da verir; o da yer. -------------------- Görülüyor ki kadinin yilanla konusmasi sirasinda Adem de oradadir; yilanin söylediklerini o da duymustur; ve bu söyleninenler üzerine karisinin yasak agaçtan meyva almasina karsi çikmamistir; kalkipta kadina: "Tanri bizi bu yasak agaçtan yasakladi; meyvasindan yemiyelim" seklinde bir sey söylememistir. Söylemek söyle dursun fakat karisiyle beraber yasak meyvadan o da yemistir. Aslinda asil suçlu ve sorumlu olan kadin degil fakat kocasi Adem'dir. Fakat her ne olursa olsun meyvayi yedikten sonra her ikisinin de gözleri açilir ve kendilerinin çiplak olduklarini görürler. Incir yapraklariyle kendilerine önlükler yapip örtünürler (Tekvin, Bap 3: 7). O sirada Tanri, günün serinligi içerisinde bahçede dolasmaktadir. Durumu farketmis olmali ki onlara seslenir; Adem'le karisi Tani'nin sesini duymakla korkup agaçlarin arasina gizlenirler (Tekvin, Bap 3: 8). Fakat Tanri onlari bulur ve Adem'e sorar: "Ondan yeme, diye sana emrettigim agaçtan yedin mi?" . Adem'in cevabi sudur: "Yanima verdigin kadin o agaçtan bana verdi ve yedim" (Tekvin, Bap 3: 11-12). Böylece Adem, faziletli ve mert bir kimse gibi davranmayip suçu karisinin sirtina atma yolunu seçmistir. Su bakimdan ki yasak emri Tanri tarafindan kadina degil fakat kendisine verilmistir; bu emri kadina nakleden kendisidir. Bu nedenle Kadin'in yasak emrine aykiri hareket etmesi halinde ona engel olmasi gerekirdi; olmasa dahi hiç degilse kendisi meyvayi yememeli idi; yemekle suçlulugu üstlenmis demektir; su durumda Tanri'dan özür dilemesi gerekirdi. Bunlari yapmamakla ahlak disi bir tutum takinmis olmaktadir. Öte yandan Adem'in bu yaniti üzerine beklenirdi ki Tanri: "Ben yasak emrini dogrudan dogruya sana verdim; neden dinlemedin ve neden karina engel olmadin?" diye bir seyler söylesin. Fakat bunu yapacak yerde Tanri, kadini azarlar ve beklenmedik cezalara müstahak kilar. Söyle der: "Bu yaptigin nedir?" . Buna karsi kadin, büyük bir dürüstlükle: "Yilan beni kandirdi" der. Eger dürüst olmamis olsaydi yasak emrinin Tanri tarafindan kendisine verilmedigini ve dolayisiyle bundan sorumlu tutulamayacagini söylerdi. Ya da yasak emrine aykiri hareket ederken kocasinin kendisine bir sey demedigini, engel dahi olmadigini, hattâ engel olmak söyle dursun yasak meyvadan yemekte sakinca bulmadigini eklerdi. Fakat görüldügü gibi kadin buna tenezzül etmemis ve yilan'in kandirmasina kapildigini itiraf etmistir. Buna ragmen Tanri kadini ölçüsüz sekilde cezalandirma yolunu seçer ve yilan ile kadin arasina düsmanlik koyar. Yilan'a söyle der: "Bunu yaptigin için bütün (hayvanlardan) daha lânetlisin; karnin üzerinde yürüyeceksin, ve ömrünün bütün günlerinde toprak yiyeceksin; ve seninle kadin arasina, ve senin zürriyetinle onun zürriyeti arasina düsmanlik koyacagim; o senin basina saldiracak ve sen onun topuguna saldiracaksin" (Tekvin, Bap 3: 14-15). -------------------- Bu emrini Tanri ne derece uygulamistir? pek belli degil. Çünkü yilana: " ömrünün bütün günlerinde toprak yiyeceksin" dedigi halde yilan toprak degil fakat küçük kuzulardan tutunuz da iri farelere kadar canli ne varsa her seyi yemekle geçimini sürdürmüstür. Yilana, cezasinin bu oldugunu bildirdikten sonra Tanri, kadina döner ve söyle der: "Zahmetini ve gebeligini ziyadesiyle çogaltacagim; agri ile çocuk doguracaksin; ve arzun kocana olacak ve o da sana hâkim olacak" (Tekvin, Bap 3: 16) Görülüyor ki Tanri, Tevrat’in anlatmasina göre, bütün bu yukardaki olaylari düzenlemekle, asil maksadinin kadina eziyet vermek ve onu erkegin boyundurugu altina sokmak oldugunu ortaya vurmus olur. Bu maksadini biraz daha açiga vurmak için Adem'e, kari sözü dinlemenin kötü ve cezalandirilmayi gerektiren bir sey oldugunu söyler. Bunu yaparken, ayni zamanda güyâ adîl davraniyor ve yasak meyvadan yedi diye erkegi de cezalandiriyormus gibi bir hava yaratmis olur. Adem'e söyle der: "Karinin sözünü dinledigin ve: -'Ondan yemiyeceksin'- diye sana emrettigim agaçtan yedigin için, toprak senin yüzünden lânetli oldu; ömrünün bütün günlerinde zahmetle ondan yiyeceksin... topraga dönünceye kadar, alninin teriyle ekmek yiyeceksin..." (Tekvin, Bap 3: 17-19). Yani Tanri, adîlâne davraniyormus gibi görünürken aslinda kadini erkege oranla çok daha agir, çok daha mesakkatli cezalara çarptirmis olmaktadir: hem de erkegin suçluluk payi kadina oranla çok daha yüksek oldugu halde. Bütün bunlardan sonra Tanri, Adem'le karisini Aden bahçesinden kovar. Bu arada Adem karisinin adini Havva olarak koyar (Tekvin, Bap 3: 20). "Havva" adi, "Hayati olan" anlamina gelmektedir. Dikkat edilecegi gibi Tanri, Adem'in karisina ad koyma isini bile üzerine almaktan kaçinmis ve bu ise Adem'i memur etmistir: muhtemelen sirf kadin kocasina biraz daha "tâbi" olsun diye. Nitekim bu olaydan sonra Adem karisi Havva ile bulusur ve Havva gebe kalip önce Kain ' i ve sonra Habil 'i dogurur (Tekvin , Bap 4: 1-3) Söylemeye gerek yoktur ki bütün bunlar Tanri'dan degil ve fakat Tevrat'in kaleme alip Tanri'yi bu sekilde tanimlayan ve ve bu sekilde davranir gösteren yazarlarin kafasindan çikma seylerdir. Erkegi "seyyid" ve kadini "tâbi" kilabilmek için bu yukardakindan daha kurnazca islenmis bir masal düsünememislerdir. -------------------- ilhan arselin tevrat incil elestrisi adlı kitabından bi bölüm.. ilginc geldigi için paylasmak istedim... ben tarafsızım o yuzden elestrilerinizi bana degil konuya yapın. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
cheriour Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Bunu okumuştum ama nerde hatırlamıyorum bi kitaptı galiba. Teşekkürler Nevermore.. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
kuju Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Başlıkta bile memenet yok Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
nevermore Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Bunu okumuştum ama nerde hatırlamıyorum bi kitaptı galiba. Teşekkürler Nevermore.. ilhan arsel.. tevrat ve incil elestrisi isimli kitap Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
cheriour Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Başlıkta bile memenet yok Başlıga bakıp yorum yapacak olsaydık.. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
PsiCat Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Eşitliğe karşıt bir takım kendini üstünleştirmeye çalışan erkeklerin uydurması bu masal.Çünkü Allah daima adaletlidir.Onun adaletine karşı gelen insanlardır.Nedense hiçbir erkek hala kadınla erkeğin eşit olduğunu kabullenemiyor Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
alternate_aya Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Baygınlık geldi bu tartışmadan, ama gerçek şuki dünyada savaşlar hüküm sürdükce ve erkekler kadınlardan fiziken daha güçlü olduğu sürece bu tartışma bitmez. Keşke bizim ağrı eşiğimizin onların on katı olduğunu ve doğum ağrısının bir erkeğin kaldıramayacağı kadar ağır olduğunu bilseydi gücüyle üstünlük taslayanlar. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
cheriour Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Çok saçma bi tartışma bencede. Çünkü eşit değiliz birinde eşitsek diğerinde mutlaka değiliz kadın güçlü veya erkek güçlü diye bişey diyemeyeceğim ama eşit değiliz yani .. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
alternate_aya Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 eşitlik derken neyi kast ettine bağlı eşit değiliz diye vurgularsan bu pek çok şeyi katar içine buda yanlış olur ama haklısın çoğu konuda eşit değiliz ama ben bir fermuar gibi düşünüyorum bir diş olmadan tüm dizi bozulur Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
TaiNTeD_LoVe Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Eşitliğe karşıt bir takım kendini üstünleştirmeye çalışan erkeklerin uydurması bu masal.Çünkü Allah daima adaletlidir.Onun adaletine karşı gelen insanlardır.Nedense hiçbir erkek hala kadınla erkeğin eşit olduğunu kabullenemiyor kendi adına konuş istersen ''hiçbir erkek'' derken gördüğün erkeklerden bahsediyorsun heralde şahsen okudum ve bi takıma haklı buldum ama benim kızdığım bir yer var hz. havvaya anne derken hz.ademi havva annemizi onun kocası olarak gösteriyor bence buda ayrımcılığı gösterir bunada dikkat etmemiz gerekir güzel paylaşım canım saol 1 Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
PsiCat Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Normalde kadınların bir çok üstün özelliğinden bahsederdim.Ama boşverin.alternate_aya nın örneği çok hoşuma gitti.Haklısın alternate, hemde çok!Ne erkek kadınsız, ne de kadın erkeksiz yaşayabilir. Konu dışı:Fena derecede Naruto aşığıyım.alternate_aya imzan çokkkk güzel Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
alternate_aya Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Zaten eğitimli ve aklı başında bireyler genellikle bunun farkındadır. ben ne kendisini dünyaya getiren kadını annesini hiçe sayıp kendini üstün sayan erkekleri nede babasını abisini hiçe sayıp erkekleri düşman gören kadınları anlamıyorum. Belkide ütopya birgün hayal olmaktan çıkar hem dünya savaşları biter hemde kadın erkek savaşları, kim bilir tabi bu tartışmanın diğer dünyaya bile taşınmasını düşünmek bile istemiyorum :S konu dışı:Ya aynen bende bayılıyorum naruto ve bu imzayı gördüğümde azım açık kaldı kesinlikle ışık saçıyor Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
nevermore Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 ozur dilerim ama bu kadar sıg bi dusunce tartısalacagın bilsem hic acmazdım bu konuyu... kadın erkek esitligi... bu koskoca yazıda bıldugunuz sadece bumu?? Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
TaiNTeD_LoVe Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 sadece bumu derken buda önemli bi konu kadın hakları hiçe sayılıyo mesela hindistandaki kadınlara ben çok üzülüyorum mesela erkeğe ters bişey geldiğinde kezzap atıyolarmış resimlerinide görmüştüm hatta bu ne demek ya BU NE DEMEK!!! 1 Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
PsiCat Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 ozur dilerim ama bu kadar sıg bi dusunce tartısalacagın bilsem hic acmazdım bu konuyu... kadın erkek esitligi... bu koskoca yazıda bıldugunuz sadece bumu?? Yazıyı okumadın sanırım XD yazının konusu zaten bu XD 1 Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
alternate_aya Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Hindistana gelene kadar türkiyede burnumuzun dibinde kadınlar töre diye öldürülüyo -_- ya benim anlayışım yetersiz yada konuda öyle yada böyle ademin kayırılması havvanın ezik gösterilmesinden bahsetmiyormu benmi yanlış okudum ve diğer herkes Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
PsiCat Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Kadınız ya anlamayızXD Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
nevermore Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 onemsiz bi konu demedim ama acılan yere bakarsan anlarsın demek istedigimi arkadasım .. verdigin ornek hindistan degil seriatla yonetilen ulkeler.. eee balık bastan kokar demi Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
alternate_aya Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Kadınız ya anlamayızXD ya deme du ben bi yemeğin altına bakp gelim konunun başlığı daha dikkat çekici bence.. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
TaiNTeD_LoVe Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 onemsiz bi konu demedim ama acılan yere bakarsan anlarsın demek istedigimi arkadasım .. verdigin ornek hindistan degil seriatla yonetilen ulkeler.. eee balık bastan kokar demi yanlış olmuş Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
alternate_aya Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 TaiNTeD_LoVe yani söylemeden edemiycem abi erkek olmana ramen bukadar duyarlı olman sen ve senin gibi erkekler varken ütopya için umut var hala ya İnsalık hali mümkündür. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
cheriour Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 ozur dilerim ama bu kadar sıg bi dusunce tartısalacagın bilsem hic acmazdım bu konuyu... kadın erkek esitligi... bu koskoca yazıda bıldugunuz sadece bumu?? '' Yazıyı okumadın sanırım XD yazının konusu zaten bu XD PsiCat arkadaşım Nevermore.. Hoşuna gittiğini ve bu yüzden bizimle paylaşmak istediğini yazının sonunda belirtmiş.. Okumasaydı bizimle paylaşmazdı heralde ki, okuduguna göre konusunu bilmemesi saçma olurdu .. 1 Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
PsiCat Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Ama okumamış gibi davranıyor. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
TaiNTeD_LoVe Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 TaiNTeD_LoVe yani söylemeden edemiycem abi erkek olmana ramen bukadar duyarlı olman sen ve senin gibi erkekler varken ütopya için umut var hala ya İnsalık hali mümkündür. erkeğim die bir bayanı ezmek hiçde adil değil zaten ben öylelerine erkek demek zaten Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Mrs_Echelon Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Mart 27, 2009 ben müslüman olduğum halde bu hikayeye (hikaye diyorum çünkü hikaye gibi) inanmıyorum. Bu yazıdan daha farklı şeyler çıkarmak lazım..Çok iyi okuyup ince düşünmek lazım Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Önerilen Mesajlar
Sohbete katıl
Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.