Urumhamatahayil Oluşturma zamanı: Şubat 28, 2007 Paylaş Oluşturma zamanı: Şubat 28, 2007 Sumer-Babil kutsal kadin fahiseligi kurumuyla ilgili incelemelerimiz bizi yeni bir konuyu daha ele almaya zorlar;kutsal erkek fahiseligi kurumunu... Karsilikli toplu evlilik biçiminden,kadin ve erkegin bireysel evlilik donemine gecis sirasinda,Sumer-Babil toplumlarinda,tum kadinlarin yabanci toplum birim erkeklerine karsi eski cinsel yukumluluklerinin,sadece bir bolum vakfedilmis kadin araciligiyla yerine getirilebilmesini saglamis olan kutsal kadin fahiseligi’nin temelleri pek dogru konulmamis olsa da,yine de uzerinde epeyce soz edilmis bir konudur.Buna karsilik ayni topluluklarda, kutsal erkek fahiseligi biçimiyle varolmus gibi gorunen kurumun varligi ve anlami ,‘fuhus yapan kadin ve erkek’ gibi tercumelerin azizligi arasinda yitip gitmistir.‘Fuhus yapan kadin ve erkek’ turu ifadeler ,bir kadin ile erkegin fuhus yapmasini anlatmak seklinde kullanildigi için,erkek fahiselik kurumu butunuyle karartilmis,unutulmus, ve en fazla erkek homoseksuelligi olarak yansitilmistir. Her iki cinse bagli kutsal fahiseligin sadece kadin yanini ele almakla yetinme tutumunda ,erkek fahiseliginin toplumsal anlaminin farkina varilmamis olmasi kadar, erkeklik serefinin kaybedilme korkusunun payi da olmus olmali.Fakat,eski toplumun sahne perdesi bir kez açilinca, oyuncularimiz arasinda artik bir ayricalik gudemeyiz... Sumer-Babil gelenegine dayanan topluluklarda,kutsal fahiseligin sadece kadina degil,ayni zamanda erkek cinsine iliskin bir kurum olarak da kullanilmis oldugunu gosteren ve ’kutsal fahise kadin’ ve ‘kutsal fahise erkek’ biçimiyle ifade edebilecegimiz tanimlara,Eski Ahit’te,Musa doneminde, rastliyoruz: "Israil kadinlari arasinda kutsal fahise kadin olmayacak; Israil erkekleri arasinda kutsal fahise erkek olmayacak." "Il n'y aura pas de courtisane sacrée parmi les filles d'Israël; il n'y aura pas de prostitué sacré parmi les fils d'Israël." (Eski Ahit.Yasalar.21/22) Kadin ve erkek homoseksuelliginin,birey’e ait ruhsal ve patalojik yanlarinin incelenmesini uzmanlarimiza birakalim.Eski toplumun,erkek ve kadin homoseksulligini, dogadan gelen bir olgu olarak hazir bir sekilde bulmus olup olmadigini da tam bilmiyoruz.Hiç bir toplum,hiçbir tarihte,sosoyal kurumlarini kurgu yoluyla varetmemis ve edemez olduguna gore,eski toplum,bir sekilde varligini saptamis oldugu homoseksuel iliski turlerini ya yasaklamis veya bunlari destekleyerek varolan sisteminin destekleyici unsurlari olarak kullanmaya calismis olmalidir.Erkek ve kadin homoseksulliginin eski Yunan ve Latin kulturunde, dogurganligin engellenmesi veya ‘vatandas’ sayisinin sabit tutulmasi amaciyla ozendirilmis ve yonlendirilmis olabilecegini dusunduren yanlar bulunmaktadir.(1)Eski Yunan sahsiyetlerinin cogunda karsimiza cikan homoseksuel iliskilerin gerisinde,eski Yunan site devletlerinin ‘vatandas’ sayisini sabit tutmaya yonelik ozendirici uygulamalarinin payi olmus gibidir.Bazi arap topluluklarinda oglancilik biçimiyle karsimiza cikan uygulamalarin ozellikle yaygin olmasi,homoseksulligin bu topluluklarin tarihinde kendileri tarafindan ozendirildiginin bir isareti gibi ele alinmalidir.Eski Yazili Yasalar’da,Sumer-Babil gelenekli toplumlarda,erkek homoseksuel iliskileri hem yasaklandigini ve fakat hem de bir ceza unsuru olarak kullanilmaya devam edilmekte oldugunu goruyoruz: "§ 19)- Eğer bir adam ... (erkek) arkadaşı hakkında (gizli dedikodu yaparak): ''onunla devamlı olarak yattılar'' (derse) veya (bir) kavga esnasında (acikca) başka insanların önünde: ''seninle bir çok defalar yattılar, seni suçlayacağım'' derse,(fakat) delil (göstermeğe) muktedir değilse, ispatlayamazsa, o adama sopayla 50 defa vuracaklar,bir bütün ay boyunca kiralın işini yapacak, saçını (veya sakalını) kesecekler ve bir talent kalay ödeyecektir. § 20)- Eğer bir adam (erkek) arkadaşıyla yatarsa, onu suçlarlar ve ispat ederlerse, onunla (başkaları da) yatacaklar ve hadım edeceklerdir.”(Assur Yasalari) Anlasilmaktadir ki,Musa donemi oncesinden itibaren,Asur’da da,‘erkek erkege yatmak’ bir ‘yasak’ konusu olmaya baslamisti.Kendisiyle yatilan erkegi varsaymayan ve cezalandirmayan Assur yasa hukmunun, yatan erkegin suçuna karsi ongordugu cezanin ‘hadim etme’ ve ‘onunla baskalarinin yatmasi’ biçiminde formule edilmis olmasi,homoseksuelligin eski toplumda ‘hadim’likla olan iliskisini gosteriyor.Eski yasalardaki cezalarin,genellikle daha onceki donemlerin kutsal uygulamasi olduguna deginmistik.Hadimlik,eski toplumda,erken donemde,varolan kurulu akrabalik duzenini bozmamayi saglamak amaciyla,kadin veya erkek bireyin evlilik ve dol sahibi olabilmesiyle (dolayisiyla mirascisinin ortaya cikisi ile) iliskili bir konu olarak ele aliniyor olmaliydi.Kisirlastirma,Kisir kabul etme,hadimlastirma,hadim kabul etme,sozkonusu erkek veya kadinin evliliklerinin ortaya cikarabilecegi sorunlarla karsilasmak istemeyin bir cozum biçimi olmus olmalidir.Sonraki hiristiyanligin dayandigi tapinak ve manastir geleneginde evlilik yasagina tabi olan erkek ve kadin dini gorevlilerin gerisinde boyle bir hadimlik,kisirlik ve homoseksuel iliski gelenegi bulunmaktadir.Musluman din adamlarinin çok karililiginin kutsal bir yan tasiyor olmasi,Vatikan Papa’sinda evlilik yasagi biçimiyle yansir ve eski Sumer-Babil tapinak duzeninde yer alan kutsal Rahibin hadim ozelligini yansitir.Abram’in Abraham olmak;Musa’nin Musevi’lerin basina gecebilmek için yaptiklari ilk islerden birisi olan kendilerini sunnet etme edimlerinin gerisinde de, hadimlastirmanin sembolik yerine getirilisini goruyor olmaliyiz. Musa’nin yasa hukumleri,erkek ve kadin fahiseliginin kutsal yanini ortaya koydugu gibi,erkek fahiseligi ile erkek homoseksuelligi arasindaki baglantiyi da aciklamaktadir: "Israilli kadinlar arasinda kutsal fahise kadin olmayacak;Israilli erkekler arasinda kutsal fahise erkek olmayacak. Bir kutsal fahise(kadin)nin toparladigi kazancini veya bir 'erkegin','kopegin' kazancini,bir adak olarak Tanrin RAB'bin Tapinagi'na götürmeyeceksin.Ikisi de Tanri'nin gözünde igrençtir." (Eski Ahit.Yasalar.21/23)(2) Musa yasalari,"Israilli kadinlar arasinda kutsal fahise kadin olmayacak;Israilli erkekler arasinda kutsal fahise erkek olmayacak" derken,Misir’dan cikip giderek yerlesmek istedikleri ‘vaadedilmis’ ’Kenan topraklari’ uzerindeki oteki kavimlerde bu uygulamalarin bulundugunu varsaymakta; aralarina gittiklerinde,Israil kadin ve erkeklerinin, bu tur geleneklere uymamalari gerektigini anlatmak istiyordu.Musa yasalarinda ,erkek ve kadin fahiseliginin kutsal ozelligi;’tanri evi’,Tapinak veya Manastir ile olan iliskisi oldukca aciktir.Anlasiliyor ki,kadin veya erkek fahiseler,erkeklerle yatmalarinin karsiliginda aldiklari maddi karsiligi,cuzdanlarina atmiyor, tapinak veya manastir’a vakfediyorlardi.Fahiseliklerinin amaci,baslangicta,kutsal bir odevin yerine getirilmesi idi.Her ne kadar,Musa yasalari,kadin ve erkek fahisenin,yattiklari erkeklerden aldiklari karsiligi;’fahisenin kazanci’,’kopegin ucreti’,’kopegin satis fiyati’,’fahisenin mukafati’ gibi bireysel kazanc kavramlarina yakin sozcuklerle ifade ediyorsa da,bu noktada,fahiselik, henuz tam olarak kutsalligini kaybetmis ve bireysel bir meslek haline gelmis degildi. Eski Ahit’te,kutsal erkek fahiseligi olgusuyla bagi olan bir anlatima da,Lut ile ilgili olarak verilen bolumde karsilasiyoruz.Abraham’in yegeni olan Lut da peygamberdi. Lut’un ve ‘ailesi’nin aralarinda yasadigi ‘Sodom’ yerlesiminin erkek homoseksuelliginin yaygin oldugu bir yerlesim oldugu anlasiliyor.Gunumuzde ‘sodomizm’in erkek fahiseligi,homoseksuelligi anlaminda kullanilmasi nedensiz olmasa gerektir.Lut’a Tanri tarafindan ‘iki melek’,’adamlar’, ‘elciler’(Kuran) gonderildiginde,aksam olunca,Sodom’un butun erkekleri onlarla yatmak istemislerdi.Lut ,Sodom erkeklerinden iki kiziyla yatmalarini istemis,fakat bu teklifi kabul edilmeyince,Tanri,Sodom sehri yikmisti.Bu yikimda,Tanri Elcisi Abraham’in kuvvetlerinin araci olarak kullanilmis olmasi da mumkun.Boylece kurtarilan Lut da bir dagda yasamaya baslamis ve iki kizi’yla,onlarla yatacak erkek bulunmadigi için, kendisi yatmisti. Eski Ahit’te,"Sodom'la Gomora'nın Yıkılışı” diye aktarilan bolum soyledir: "İki melek akşamleyin Sodom'a vardılar. Lut kentin kapısında oturuyordu. Onları görür görmez karşılamak için ayağa kalktı. Yere kapanarak, "Efendilerim" dedi, "Kulunuzun evine buyurun. Ayaklarınızı yıkayın. Geceyi bizde geçirin. Sonra erkenden kalkıp yolunuza devam edersiniz." Melekler, "Olmaz" dediler, "Geceyi kentin meydanında geçireceğiz."Ama Lut çok diretti. Sonunda onunla birlikte evine gittiler. Lut onlara yemek hazırladı, mayasız ekmek pişirdi. Yediler. Onlar yatmadan, kentin erkekleri, Sodom'un her mahallesinden genç yaşlı kentin bütün erkekleri evi sardı.Lut'a seslenerek, "Bu gece sana gelen adamlar nerede?" diye sordular, "Getir onları da yatalım." Lut dışarı çıktı, arkasından kapıyı kapadı. "Kardeşler, lütfen bu kötülüğü yapmayın" dedi,"Erkek yüzü görmemiş iki kızım var. Size onları getireyim, ne isterseniz yapın. Yeter ki, bu adamlara dokunmayın. Çünkü onlar konuğumdur, çatımın altına geldiler." Adamlar, "Çekil önümüzden!" diye karşılık verdiler, "Adam buraya dışardan geldi, şimdi yargıçlık taslıyor! Sana daha beterini yaparız." Lut'u ite kaka kapıyı kırmaya davrandılar. Ama içerdeki adamlar uzanıp Lut'u evin içine, yanlarına aldılar ve kapıyı kapadılar. Kapıya dayanan adamları, büyük küçük hepsini kör ettiler. Öyle ki, adamlar kapıyı bulamaz oldu.İçerdeki iki adam Lut'a, "Senin burada başka kimin var?" diye sordular, "Oğullarını, kızlarını, damatlarını, kentte sana ait kim varsa hepsini dışarı çıkar. Çünkü biz burayı yok edeceğiz. RAB bu halk hakkında birçok kötü suçlama duydu. Kenti yok etmek için bizi gönderdi." Lut dışarı çıktı ve kızlarıyla evlenecek olan adamlara, "Hemen buradan uzaklaşın!" dedi, "Çünkü RAB bu kenti yok etmek üzere." Ne var ki damat adayları onun şaka yaptığını sandılar.Şafak sökerken melekler Lut'a, "Karını ve iki kızını al, hemen buradan uzaklaş" diye üstelediler, "Yoksa kent cezasını bulurken sen de canından olursun." Lut ağır davrandı. Ama RAB ona acıdı. Adamlar Lut'un, karısının ve iki kızının elinden tutup onları kentin dışına çıkardılar. Kentin dışına çıkınca, adamlardan biri Lut'a, "Kaç, canını kurtar, arkana bakma" dedi, "Bu ovanın hiçbir yerinde durma. Dağa kaç, yoksa ölür gidersin." Lut, "Aman, efendim!" diye karşılık verdi,"Ben kulunuzdan hoşnut kaldınız, canımı kurtarmakla bana büyük iyilik yaptınız. Ama dağa kaçamam. Çünkü felaket bana yetişir, ölürüm.Bakın, şurada kaçabileceğim, yakın bir kent var, küçücük bir kent. İzin verin, oraya kaçıp canımı kurtarayım. Zaten küçücük bir kent."Adamlardan biri Lut'a, "Peki, dileğini kabul ediyorum" dedi, "O kenti yıkmayacağım.Çabuk ol, hemen kaç! Çünkü sen oraya varmadan bir şey yapamam." Bu yüzden o kente Soar adı verildi. Lut Soar'a vardığında güneş doğmuştu.RAB Sodom'la Gomora'nın üzerine gökten ateşli kükürt yağdırdı. Bu kentleri, bütün ovayı, oradaki insanların hepsini ve bütün bitkileri yok etti.Ancak Lut'un peşisıra gelen karısı dönüp geriye bakınca tuz kesildi. İbrahim sabah erkenden kalkıp önceki gün RAB'bin huzurunda durduğu yere gitti.Sodom'a, Gomora'ya ve bütün ovaya baktı. Yerden, tüten bir ocak gibi duman yükseliyordu.Tanrı ovadaki kentleri yok ederken İbrahim'i anımsamış ve Lut'un yaşadığı kentleri yok ederken Lut'u bu felaketin dışına çıkarmıştı.”(3) Muhammed’in Kuran’da ," Lut onlara:‘Aman ha, onlar benim konuklarımdır; artık beni rezil etmeyin.’ dedi”( Hicr Suresi.68. Ayet)" biçiminde aktardigi bu olayda,Sodom’lularin yonlendirilmis erkek homoseksuelligini ve dinsel erkek gorevlilerin kutsal erkek fahise olarak algilanisini izliyor gibiyiz. Erkek kutsal fahiseligi kurumunun acikliga kavusturulmasi ile ilgili bir zorlugumuz,erken Sumer-Babil donemine iliskin tabletlerde,acikca ‘kutsal erkek fahise’ gibi bir kavramlarin aciklikla bulunmamis olmasindan da gelmektedir.Bu,belki de,tablet uzmanlarimizin donusturmelerindeki hatalara bagli bir konudur.Musa doneminde erkek fahiselik olgusunun kutsalliginin suruyor olmasi ve ‘kutsal erkek fahise’ turu tanimlarin acikca kullanilmasi,bizi,kavramsal yonden ,bu olgunun,pek kolay olmasa da, Sumer-Babil yazitlarindaki izini bulma calismasina sevkeder.(4) Musa kanunlarinda kutsal erkek fahiselerden ‘erkek’ anlamiyla ‘kopek’ deyimi kullanilmaktaydi.Kutsal tufan anlatimlarinda ise ,birkac kez, ‘sinek’ deyimiyle karsilasmistik;tanrilar,sunularin uzerine ‘sinekler gibi ususmusler’di.Bay Kramer’in ‘ilk akvaryum’ olarak yorumladigi,bazan,oteki uzmanlarimizda ‘kabare’ vb. olarak rastladigimiz,kutsal ask evi,tapinak ile ilgili olan ilahide de,’hiç bir sinek içki yerine saldiramaz’ biçiminde bir cumle yer aliyordu.Buradaki ‘sinek’ kavrami,bir hayvan cinsinin tanimindan daha farkli bir deger tasiyor gibidir: "Evinde hiçbir sinek içki yerine saldiramaz, Evin girisine(esigine) begenmeyen(?uygun olmayan) ayak basamaz" biçimindeki cozumlemede,sozkonusu olanin kisiler oldugu,kisiler ile ilgili bir siralama yapildigi anlasiliyor.Araplar arasinda kullanilan ‘sinek’ kavrami,zob,sinek’i anlattigi gibi,’buyuk erkek cinsel organi’ni da anlatmaktadir.Gunumuz Musevilerinde de ‘zwuvve’ kelimesi benzer anlamda kullanilmaktadir.Eger ilahilerde kullanilan ‘sinek’ kavraminin erkek cinsel organi ile bir baglantisi var ise,kutsal adak alanlarinda,kutsal ask evinde durmadan karsimiza cikanlarin ‘sinek’ler degil de,kutsal gorevli ‘buyuk penis’,belki ‘kesilmemis penis’i,’uretken bey’i adlandiriyor olmasi mumkun gorunuyor. "Kesilmemis,ulu penis’in karsit yaninda ise ‘kesilmis’lerin bulunmasi dogaldir.Sumer-Babil tabletlerinin dikkatli yeniden gozden gecirimi,bu topluluklarda olmus olmasi gereken ‘kutsal erkek fahise’ tanimlarinin ortaya cikarilmasini saglayabilir.Simdiden surasi aciktir ki,Sumer-Babil yaratilis anlatimlarinda,daima,’hadim’,’ne erkek ne kadin’,’hem erkek hem kadin’,’cinsiyetsiz yaratik’ biçimlerdinde cevirebilecegimiz turden yaratiklar bulunmaktaydi. Ote yandan,kesin olarak biliyoruz ki,Sumer-Babil tapinaklarinda,Hadim edilmis erkekler onemli dinsel gorevlerin sahibi idiler.Hadim erkek,bu topluluklarda o denli onemli idi ki,Nuh’un tanrisi Ea,daha ’yaratilis’ sirasinda ‘Asinnu’ veya "kulu’u"yu yaratmisti.Bu,bir tur ‘kadinimsi erkek’ti.Tanri ile tanricalarin kutsal evlilik torenlerinde karsilastigimiz ,Kurgaru ve Assinu,Istar-Inanna’ya vakfedilmis, hadim dini gorevliler idi. Kurgaru kelimesinin ‘burulmus’,’kesilmis’,’hadim edilmis’ rahip anlamina geldigini biliyoruz.Assinu ise daha cok ‘kadinimsi erkek’ anlamina geliyordu.Kutsal fahise erkeklik yapan ve erkeklerle yatanin Assinu olmasi mumkundur.Bunlar erkekliklerini, kutsal fahise tanricaya vakfettikten sonra (ki bu herhalde cinsel organinin kesilmesi veya dasak burulmasi biçimiyle oluyor olmaliydi ki,cinsel organ veya ‘dasak yeme’ uzerine sevgi belgisi sozler gunumuzde bile Turkiye’de varligini surdurmektedir ) kadin elbiseleri giydikten sonra, kutsal solenlere dans ederek,kaval calarak katiliyorlardi. Lut’a gelen ‘meleklere’ yeniden donersek,bunlarin Tanri elcisi kutsal sahislar olmasi ve Sodom’un butun erkeklerinin Lut’un evinin onune toplanarak bu ‘meleklerle’,’kutsal elcilerle’ yatmak istemeleri,butun Sodom’lu erkeklerin sadece erkek duskunu olmalariyla aciklanamaz.Daha dogrusu,Sodomlularin erkek duskunluklerinin ve Lut’un kizlariyla yatmak istememelerinin bir nedeni olmaliydi.Sodom’lularin dinsel gorevli erkeklerle yatmak için kendilerinde bir hak ve onlarla yatma olayinda bir kutsiyet bulduklari da anlasiliyor.Bu topluluk,gorunuse gore,erkek homoseksuelligine yonlendirilmis bir topluluktu. Eski toplum,onceki akrabalik iliskisinden yeni bir akrabalik iliskine dogru gecis surecinde,evlatlarin ana toplum birim aidiyetinden baba toplum birim aidiyetine dogru gecisleri sirasinda,bu evlatlarin yeni akrabalik sistemine gore ,aidiyet,evlilik ve miras iliskilerinin doguracagi onemli sorunlardan kacinabilmek için,gecici cozum biçimleri uretir.Bu tur sorunlarin neler olabildigine isaret etmistik.Hadimlik,kadin biçimli erkeklik ve erkek fahiseligi,sunnet etme,erkek biçimli kadinlik kurumlarinin gerisinde,eski toplumun, zorlu ve zorunlu gecis doneminin uygulamalari ve cozum biçimleri bulunmaktadir. (1) Halikarnas Balikcisi’nin,yazilarinda,Lezbiyenlik ile Lesbos adasi arasindaki iliski bagintisinda,kadin homoseksuelliginin ozendirildigine dair fikirler ileri surmus oldugunu animsiyorum. (2): Eski Ahit’in farkli tercumeleri konuyu daha iyi izlemek için yararli olabilir: (Il n'y aura point de prostituée parmi les filles d'Israël, et il n'y aura point de prostitué parmi les fils d'Israël. ("Il n'y aura pas de courtisane sacrée parmi les filles d'Israël; il n'y aura pas de prostitué sacré parmi les fils d'Israël.") ( « Il n’y aura point de femmes prostituées parmi les filles d’Israël ; ni de fornicateurs parmi les garçons d’Israël.") "Tu n'apporteras jamais dans la maison du Seigneur ton Dieu, pour une offrande votive, le gain d'une prostituée ou le salaire d'un 'chien', car, aussi bien l'un que l'autre, ils sont une abomination pour le Seigneur ton Dieu" "Vous n’offrirez point, dans la maison du Seigneur votre Dieu, la récompense de la prostituée, ni le prix du chien." "Tu n'apporteras pas le salaire d'une courtisane ou le prix de vente d'un chien dans la maison de l'Eternel ton Dieu pour l'accomplissement de quelque vœu que ce soit ; car l'un et l'autre sont en abomination à l'Eternel ton Dieu. » (3) Lut’un hikayesinin hemen devaminda,onun kizlari ile yatisi anlatilir: "Lut ile Kızları Lut Soar'da kalmaktan korkuyordu. Bu yüzden iki kızıyla kentten ayrılarak dağa yerleşti. İki kızıyla birlikte bir mağarada yaşamaya başladı. Büyük kızı küçüğüne, "Babamız yaşlı" dedi, "Dünya geleneklerine uygun biçimde burada bizimle yatabilecek bir erkek yok. Gel, babamıza şarap içirelim, soyumuzu yaşatmak için onunla yatalım." O gece babalarına şarap içirdiler. Büyük kız gidip babasıyla yattı. Ancak Lut yatıp kalktığının farkında değildi. Ertesi gün büyük kız küçüğüne, "Dün gece babamla yattım" dedi, "Bu gece de ona şarap içirelim. Soyumuzu yaşatmak için sen de onunla yat." O gece de babalarına şarap içirdiler ve küçük kız babasıyla yattı. Ama Lut yatıp kalktığının farkında değildi. Böylece Lut'un iki kızı da öz babalarından hamile kaldı. Büyük kız bir oğlan doğurdu ve ona Moav adını verdi. Moav bugünkü Moavlılar'ın atasıdır. Küçük kızın da bir oğlu oldu ve adını Ben-Ammi koydu. O da bugünkü Ammonlular'ın atasıdır.” (4):Kutsal kadin fahiseliginin,tapinak ve manastir hucre rahibeligi ile sokak kadinligi biçiminde ayrismasi tamamlandiktan sonra bile,kutsal kadin fahiseligi bu toplumlarda degisik biçimlerde etkisini surdurmeye devam etmistir. Muhammed peygamberin, "Dünya hayatının geçici varlığını kazanacaksınız diye, sakın namuslu kalmayı dileyen cariyelerinizi fuhusa zorlamayın.”( Nur Suresi,33. Ayet) biçimindeki sozleri,arap toplumunda fuhsun,hiç olmazsa,cariyeler uzerinden devam ettirildigini gosteriyor.Peygamberin sozlerinden,eger cariye ‘namuslu kalmayi dilemiyorsa’ fuhusa gonderilmesinde kesin bir engellemede bulunulmuyor gibi bir anlam da cikmaktadir.Oyle anlasiliyor ki,Muhammed sirasinda fuhus henuz butunuyle yasaklanamayacak kadar kokleri derinlerde bir uygulama idi.Fahiselik kavrami,gunumuzde kotulenen bir edimin karsiligi olarak kullanilmakla beraber, dilbilimsel bakimdan kokeni onun kutsiyetini daima uzerinde tasimaya devam etmistir. Courtisane ,prostituée,fahise gibi kelimeler ;kendini yabanci erkege veren baslangictaki kadinin,degerli,araci olan ,bir baskasinin yerine gecen gibi anlamlar tasiyarak yola cikmis bir kadin oldugunu hep animsatmaktadir.Dilbilimsel bir arastirma,konunun kelime kokleri bakimindan da ortaya cikarilmasina hizmet edecektir. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
KATA Yanıtlama zamanı: Şubat 28, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Şubat 28, 2007 Erkek ve kadin homoseksulliginin eski Yunan ve Latin kulturunde, dogurganligin engellenmesi veya ‘vatandas’ sayisinin sabit tutulmasi amaciyla ozendirilmis ve yonlendirilmis olabilecegini dusunduren yanlar bulunmaktadir. yeni bir dogum kontrol yöntemı ögrendim...bu turkıye de 1926 da 5 ve daha fazla cocuklu aılelere madalya verılmesınden daha ilginç teşekkürler Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Urumhamatahayil Yanıtlama zamanı: Şubat 28, 2007 Yazar Paylaş Yanıtlama zamanı: Şubat 28, 2007 Erkek ve kadin homoseksulliginin eski Yunan ve Latin kulturunde, dogurganligin engellenmesi veya ‘vatandas’ sayisinin sabit tutulmasi amaciyla ozendirilmis ve yonlendirilmis olabilecegini dusunduren yanlar bulunmaktadir. yeni bir dogum kontrol yöntemı ögrendim...bu turkıye de 1926 da 5 ve daha fazla cocuklu aılelere madalya verılmesınden daha ilginç teşekkürler aslında söylediğin doğru değil bu yunan mitolojisinden kaynaklanır burdaki konu kadın ve erkek eşcenselliği değil kutsal mabet fahişeliği ile ilgilidir başka bir yazı daha var elimde ama dinsel ögelere hakaret ettiği için buraya aktarmadım burda olması doğru değil ama yunan mitolojisinde insanların kadın kadın ,erkek erkek,kadın erkek kanatlı ve birbirine yapışık olarak yaratıldığı daha sonra zeus tarafından cezalandırılıp ikiye ayrıldığı ve yeryüzüne düştüğüne inanılır ve ömürleri boyunca diğer yarılarını ararlar kadın kadını erkek erkeği kadın erkeği erkek kadını bunu ruz ikizi destina eş ruh ile ilgili olan konuda paylaşmıştım ve yunanda kadın yada erkek fahişeliği kutsal törenlerde pek kulanılmazdı ve eski yunanda kadın eşcinseliği uygun görülmezdi sophia adında bir lezbiyen şahir dışında eksi yunanda kadın eşcinselliği hakkında bilgi neredeyse hiç yoktur ve eski yunanada eşcinsellik diye bir kavram yoktu yaşlı erkek (aktif ) genç (pasif) erkelerle beraber olabilirdi ama kadınla evlenmek zorunda idi daha sonra genç(pasif)erkek yaşlandığında aktif olabiliyordu ve kavramlar bu şekilde kurulur ama aristonun kitabında ve sokratın bir çok öğrencisinin kitabında bir erkeğin bir erkeğe duyduğu aşk kutsanmış en büyük aşk olarak tanımlanmıştır olipiyatlarda sırf bu yüzden düzenlenir ve erkeler çırılçıplak spor yapardı yani nufusla bir alakası yok bunun doğal bir olgu olduğu ve tanrılardan geldiğine inanılır birçok tanrılarında yine bu şekilde ilşkiler yaşadığı anlatılır konuyu uzattım kusura bakmayın Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
KATA Yanıtlama zamanı: Şubat 28, 2007 Paylaş Yanıtlama zamanı: Şubat 28, 2007 aa evet teşekkürler... yazından yanlış bir cıkarma yaptım o zaman.. Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Önerilen Mesajlar
Sohbete katıl
Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.