Jump to content

Ateizm


Guest white_lion

Önerilen Mesajlar

Ateizm


Ateizm kelimesi Yunanca da "Tanrı" anlamına gelen "Theos"tan türemiştir. Bu kelimeden de "Tanrı inancına sahip olmak" ya da "Tanrı'ya inanmak" anlamına gelen theism anlayışı ortaya çıkmıştır. Ateizm kelimesi de İngilizce "theism" kelimesinin başına "a" ön takısının eklenmiş hali olup Türkçe’de "tanrı tanımazlık" anlamına gelmektedir.

İnançsızlık denilince hemen akla ateizm gelmemelidir. Mesela insanların çoğu inanç sahibi ve bir dine mensup olmasına rağmen diğer dinleri reddetmektedirler. Diğerleri de aynı şekilde davranmakta, sadece kendi anlayışlarını savunarak karşısındaki inanışları yanlışlamaya çalışmaktadırlar.

Felsefe tarihinde dindar olmadığı halde Tanrı inancına sahip olan düşünürler de bulunmaktadır. Buna karşın günümüzde çok sık rastlandığı gibi özellikle Batı dünyasında görünüşte dindar olduğu halde gerçekte Tanrı’ya inanmayan pek çok kişi vardır. Bu durum gerek teizmin ve gerekse ateizmin tanımlanmasında birtakım güçlüklerin bulunduğunu göstermektedir.

Tanrı'nın varlığına inanan ve bu inancını da ifade eden kişiye mümin denmektedir. Böyle bir Tanrı kavramına inanmayan kişiye ise ateist denmektedir. Yani bir anlamda ateist, ilâhi dinlerin ifade ettiği biçimde, varlığının öncesi veya sonrası bulunmayan, evreni yaratan ve yasalarını belirleyen, irade ve kişilik sahibi olan, her şeyi yapma, bilme ve görme kudretinde bulunan, insanlara hayatı bahşeden bir varlığa inanmayan kişidir.

Diğer bir deyişle ateist, hem düşünce seviyesinde hem de günlük yaşantısında söz konusu Tanrı’nın varlığını reddeden bununla birlikte peygamberi ve ahiret inançlarını da kabul etmeyen kişidir.

Ateizmin Çeşitleri

Tanrı inancını kabul etmeyen ateistler de dindarlar gibi kendi aralarında farklı gruplara ayrılmışlar ya da en azından aynı sonuca varsalar da ateizmi farklı yorumlamışlardır. Dolayısıyla bir tek ateizm tanımından söz etmek de doğru olmayacaktır.

Mutlak Ateizm

Bazı ateistlere göre "ateizm" Tanrı’yı reddetmekten öte, zihinde Tanrı fikrine sahip olmamak demektir. Bu anlayışa göre İnsan doğuştan Tanrı kavramına sahip olmadığı için reddedecek bir şeyi de bulunmamaktadır. Bu tür bir ateizm, mutlak ateizm olarak tanımlanmış ve taraftarlarına da mutlak ateist denmiştir. Bu anlayışı savunanların arasında Baron D’Holbach (1723-1789) ve Charles Bradlaugh gibi düşünürler bulunmaktadır.

Teorik Ateizm

Ateizmin birinci yaklaşımından biraz farklı olarak "Tanrı'nın varlığını reddetmek" şeklinde de tanımlanmıştır. Aslında ateizm denilince akla bu tanım gelmektedir. Felsefede önemli olan ve Tanrı inancına ağır eleştiriler yönelten ateizm biçimi de budur. Yani düşünerek tartışarak zihni bir çabayla Tanrı’nın varlığını reddetmek ve ilgili iddiaları çürütmeye çalışmaktır.

Teorik ateizm de denen bu anlayış doğrultusunda dindarların iddiaları ve Tanrı'nın varlığı lehinde getirdikleri kanıtlar eleştiri konusu olmuş, bu süreçte Tanrı'nın varlığını çürütmeye yönelik karşı tezler ileri sürülmüştür.

Teorik ateizmde Tanrı'nın varlığı inkâr edilmekle kalınmamış, bu kavramla ilgili olarak gündeme gelen mucize, vahiy, peygamberlik, kutsal kitap, ölümsüzlük ve ahiret hayatı gibi inançlar da eleştirilmiş ve reddedilmiştir. Ayrıca bu tür bir ateizmde sadece teistik Tanrı kavramı hedef alınmamış, bunun yanı sıra mistik, mitolojik, transandantal (aşkın) veya antropomorfik anlayışlarla, panteizm ve deizm gibi, bir şekilde Tanrı inancına yer veren diğer ekoller de reddedilmiştir.

Pratik Ateizm

"Sanki Tanrı yokmuş gibi yaşamak" veya "Tanrı'yı günlük yaşama sokmamak" biçiminde tanımlanmıştır. Bu tür bir ateizmde kişi daha ziyade günlük yaşamındaki tavır ve davranışlarıyla, hayat tarzı, ilke ve alışkanlıklarıyla, Tanrı'sız bir dünya ve Tanrı'sız bir yaşam kurmayı istemektedir. Bunun yanında Tanrı’yla alakalı olarak en ufak bir şey düşünmemekte, kendini dinden, ibadetlerden ve bunlarla ilgili törenlerden de uzak tutmaya çalışmaktadır. Pratik ateizm anlayışında Tanrı'nın teorik tartışmalarla reddedilmesi ikinci planda kalmaktadır.

Felsefede ki temsilcileri arasında L. A. Feuerbach (1804-1872), F. Nietzsche (1844-1900), S. Freud (1856-1940) ve K. Marx (1818-1883) gibi ünlü düşünürler de bulunmaktadır.

İlgisizlerin Ateizmi

Bir kısım düşünürler, Tanrı'nın varlığını veya yokluğunu tartışma konusu yapmadan, bu konulara uzak durmayı tercih etmişlerdir. Bu tür ateistlere göre insan, sadece varolanla yetinmeli, görünen alemin ötesine ilgi duymamalıdır. Dolayısıyla dünyanın ötesindeki herhangi bir varlık hakkında olumlu ya da olumsuz bir yargıda bulunmaya ya da konuşmaya çalışmak anlamsız bir iş yapmak olacaktır.


İdeolojik (Materyalist) Ateizm

Özünde felsefi bir problem olan ateizm bazen de ideolojik bir ilke olarak savunulmuş ve politik bir kabul haline gelmiştir. Özellikle Karl Marx, F. Engels (1820-1895) ve V. I. Lenin’in (1870-1924) görüşlerinden hareketle kurulan sosyalist yönetimlerde ateizm, komünist partilerin propaganda aracı olarak kullanılmıştır. Eski Sovyetler Birliği’nde ve halâ bazı ülkelerde ateizm Marxist ve Leninist dünya görüşünün ayrılmaz bir parçası olarak görülmüş ve "ilmi ateizm" adıyla takdim edilmiştir.
Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

bir şeyin olmadığına "inanmakta" bir inançtır. Bir bilim adamına "Tanrı var mı?" diye sorduğunuzda bilim adamı "bilmiyorum" diye cevap verir çünkü ne var olduğunu ne de yok olduğunu bilimsel olarak kanıtlaması imkansızdır, işte bilimsel düşünce budur. Bir dine mensup kişiye sorduğunuzda "var", bir ateiste sorduğunuzda "yok" der ikisi de hipotez ve önermedir haliyle inançtır... (Tabi ki ateizm "dinsizlik" olarak tanımlanabilir, "dinsizlik" ayrıdır) O yüzden kategori çokta yanlış değil. Yine de bunla ilgili konuları felsefe bölümüne taşıyoruz.

 

Ayrıca konuların ateizm veya islamiyet propagandasına doğru gitmemesine özen gösterin, bu tür bir propaganda gerçekleştiğinde uyarı vermeksizin ceza uygulanacaktır.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

İnanmamak, yoksunluk durumudur inanç değildir. Ben de "bilmiyorum" derim genellikle, küçükte olsa evrenin "tasarlanmış değil" yaratılmış olabilme olasılığı var bunu bilemeyiz. Ama agnostik dediğimizde kim ne kadar anlıyor :) Biz de ateist diyoruz :D

Felsefe daha doğru olacaktır, evet. :)

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

bir bilim insanı ise eğer tanrının varlığı durumuna bilmiyorum demez olmadığını düşünüyorum der zira bildiklerimiz olmamasının daha mantıklı olduğunu söyler. Bu inanç olarak adlandırılamaz inanç tartışmasızdır bilim herşeyi tartışır elindeki bulgu/gözlemlere dayanarak teori geliştirir.

 

Ateizmin propagandasını hiç yapmadım herzaman düşüncemi savundum sadece. Ancak ateizm bir inançtır demeniz benim gibi bilimle ilgilenen insanlar için kırıcı ve kabul edilmez sayın sirius. Kendinize ve forumunuza beklediğiniz saygıyı kendime bekleme hakkım olmalıdır diye düşünüyorum.

 

Bir ateist olarak bilimsel bulgular bir akıllı yaratıcı fikrini doğrulamıyor, dinler kendi içinde ciddi çelişkiler içeriyor diye tanrı varlığının olmadığını DÜŞÜNÜYORUM! İNANMIYORUM!

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ateizm inançsızlıktır,var denilen tanrının ''Var'' olduğuna inanmıyoruz,biz yok olduğuna da inanmıyoruz.Çünkü olmayan bir şeyin olmadığına inanmak saçmalıktır(ateistler açısından,saldırı olarak almayın).Kısacası ''Var'' diyenler tanrının var olduğuna ''inanır'' ateistler ise var demedikleri için inanmayan olurlar,''inançsızlığa inanmak'' kendi içinde saçmalık oluyor :D

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

İnanmamak, yoksunluk durumudur inanç değildir. Ben de "bilmiyorum" derim genellikle, küçükte olsa evrenin "tasarlanmış değil" yaratılmış olabilme olasılığı var bunu bilemeyiz. Ama agnostik dediğimizde kim ne kadar anlıyor :) Biz de ateist diyoruz :D

Felsefe daha doğru olacaktır, evet. :)

 

Bilmiyorum diyorsanız öyleyse kendinizi yanlış tabir ediyorsunuz... Ateistlerin bir çoğu evrenin tüm sırrına hakimmiş gibi "tanrı yok biliyorum!" deme gafletinde bulunuyorlar, bilimsel açıdan bakarsak bana sorarsanız bu daha büyük cahilliktir. Çünkü belli bir felsefi ve bilimsel zemini olan insan tüm olasılıkları değerlendirebilmelidir. "olabilir" ve "bilmiyorum" kelimelerini kullanmaktan çekinen bir kimsenin daha yeterli farkındalığa erişmediğini söylemek çokta yanlış olmaz. Her koşulda bu da bir tür bağnazlık olur.

 

Bu sırada bir şeye inanmamada bir inançtır. Örneğin bir müslüman hristiyanlığa veya paganizme "inanmaz", dediğin doğru o inançtan yoksundur ama bu da başka bir "inançtır". Bir inançtan yoksun olmak başka bir şeye inanmadığın anlamına gelmez. Öyleyse müslümana "paganizmin ateisti" tabirini mi kullanacağız, hayır, bu saçma olur... Ateistin diğer inançlardna farkı direk Tanrı'yı dolasıyla tüm dinleri reddetmesidir ama dediğim gibi bu da "onlara inanmama inancıdır". Çok felsefe yapmaya gerek yok oldukça basit....

 

Ateist-Müslüman kavgası sadece ama sadece boş zamanı olanların uğraşından öte bir şey değil. Facebookta da görüyorum ergen arkadaşlar sürekli kavga, muhalefet ateist müslümanla dalga geçiyor, müslüman ateiste yanacaksın diyor, tamamen insanların çatışmasına odaklı ne insanlığa ne bilime ne de ruhsallığa katkısı olmayan eylemler. Bunca zamandır internet ortamındayım şu iki tartışmaların hiç ama hiç sonlandığını görmedim; 1-Tanrı var mıdır? 2-Reenkarnasyon var mıdır? bu tartışmalar her daim olmuştur ve "boş vakti olanlar için" olmaya da devam edecektir...

 

Üzüldüğüm nokta bazı bilimadamlarında bu saçma tartışmalara ortak olması, adam bilim üretmek yerine dindar insanlara laf yetiştiriyor, dindarlarda dinlerini yaşamak yerine bilime laf atıyor... Ne yazık insanlığın zihnini ve enerjisini bu kadar boş tartışmalara harcaması. =) Elbet bunlarla uğraşılmayacak daha üretken çağlar geleceğine inanıyorum...

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bilmiyorum diyorsanız öyleyse kendinizi yanlış tabir ediyorsunuz... Ateistlerin bir çoğu evrenin tüm sırrına hakimmiş gibi "tanrı yok biliyorum!" deme gafletinde bulunuyorlar, bilimsel açıdan bakarsak bana sorarsanız bu daha büyük cahilliktir. Çünkü belli bir felsefi ve bilimsel zemini olan insan tüm olasılıkları değerlendirebilmelidir. Her koşulda bu da bir tür bağnazlık olur.

 

Bu sırada bir şeye inanmamada bir inançtır. Örneğin bir müslüman hristiyanlığa veya paganizme "inanmaz", dediğin doğru o inançtan yoksundur ama bu da başka bir "inançtır". Bir inançtan yoksun olmak başka bir şeye inanmadığın anlamına gelmez. Öyleyse müslümana "paganizmin ateisti" tabirini mi kullanacağız, hayır, bu saçma olur... Ateistin diğer inançlardna farkı direk Tanrı'yı dolasıyla tüm dinleri reddetmesidir ama dediğim gibi bu da "onlara inanmama inancıdır". Çok felsefe yapmaya gerek yok oldukça basit....

 

Ateist-Müslüman kavgası sadece ama sadece boş zamanı olanların uğraşından öte bir şey değil. Facebookta da görüyorum ergen arkadaşlar sürekli kavga, muhalefet ateist müslümanla dalga geçiyor, müslüman ateiste yanacaksın diyor, tamamen insanların çatışmasına odaklı ne insanlığa ne bilime ne de ruhsallığa katkısı olmayan eylemler. Bunca zamandır internet ortamındayım şu iki tartışmaların hiç ama hiç sonlandığını görmedim; 1-Tanrı var mıdır? 2-Reenkarnasyon var mıdır? bu tartışmalar her daim olmuştur ve "boş vakti olanlar için" olmaya da devam edecektir...

 

Üzüldüğüm nokta bazı bilimadamlarında bu saçma tartışmalara ortak olması, adam bilim üretmek yerine dindar insanlara laf yetiştiriyor, dindarlarda dinlerini yaşamak yerine bilime laf atıyor... Ne yazık insanlığın zihnini ve enerjisini bu kadar boş tartışmalara harcaması. =) Elbet bunlarla uğraşılmayacak daha üretken çağlar geleceğine inanıyorum...

 

Çok sevdiğim bi söz vardır :)

"Aslında sen de ateistsin. Ben sadece 1 tanrıya daha inanmıyorum" diye.

İnanç olup olmadığını tartışmıyorum burada, dediğiniz gibi "boş vakit" gerekli :D

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

ateizm'i ben tanrıya uzak kalma olarak yorumluyorum. Ve bana göre ateizm tanrıyı arzulamanın ve onu bulmanın tek yolu. İnsan yapısında tanrıya ihtiyaç vardır. İnsan mevcut tanrı anlayışını reddedebilir ama varlığını reddedemez ederse kendine hakaret etmiş olur. Ve tanrıyı hiç bir dinde bulmaması gerekir. Bulduğunda bu onu yozlaştırır. Tanrıya olan ihtiyacını azaltır anlatmak istediğim yozlaşmak, zobazlaşmaktır. Anlayabilene ne mutlu ama eminim birçoğunuz anlamadı. :D

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ne güzel demiş Richard Dawkins;

  • Din bize görüşlerimizi değiştirmememiz gerektirdiğini ve ayrıca, kavranması mümkün, ilgi uyandırıcı konuların keşfedilmesini arzulamamayı öğretir. Din bilimin düzenini bozar ve kişinin idrak kabiliyetini baltalar.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...