Jump to content

Nefesin Farkındalığı üzerine (Thich Nhat Hanh)


nevermore

Önerilen Mesajlar

(Anapânasati Sutta)

Pali dilinden Nyânaponika Tarafından çevrildi

 

Keşişler, Nefesin Farkındalığı, terbiye edildiğinde ve düzenli bir şekilde uygulandığında, büyük bir verim ve büyük faydadır.

Terbiye edilen ve düzenli olarak uygulanan Nefesin Farkındalığı, dört Farkındalığın Esasını

Mükemmelliğe ulaştırır.

Terbiye edilen ve düzenli olarak uygulanan dört Farkındalığın Esası yedi Aydın­lanmanın Etkenini mükemmeliyete ulaştırır;

terbiye edilen ve dü­zenli olarak uygulanan yedi Aydınlanmanın Etkeni mükemmellik yoluna bilgelik ve kurtuluş getirir.

Peki, terbiye edilen ve düzenli uygulanan Nefes Farkındalığı nasıl büyük bir verim ve fayda olur?

Keşişler, burada bir keşiş ormana giderek, bir ağacın dibine ya da boş bir yere bacaklarını çaprazlayarak oturur, bedenini dik ve farkındalığını uyanık tutar.

Sadece farkında olarak nefes alır, farkında olarak nefes verir.

 

1. Birinci Dörtlü (Beden Üzerine Derin Düşünmek)

 

1. Uzun bir nefes alırken bilerek "Uzun bir nefes alıyorum" der; uzun bir nefes verirken, bilerek "Uzun bir nefes veriyorum" der.

2. Kısa bir nefes alırken bilerek, "Kısa bir nefes alıyorum" der; kısa bir nefes verirken bilerek, "Kısa bir nefes veriyorum" der.

3. "Tüm (nefes-) beden deneyimi yaşayarak, nefes alacağım" der, böylelikle kendini eğitir. "Tüm (nefes) beden deneyimi yaşa­yarak, nefes vereceğim" der, böylelikle kendini eğitir.

4. "(Nefes alınan) bu beden hareketini sakinleştirerek, ne­fes alacağım" böylelikle kendini eğitir. "(Nefes alınan) bu beden hareketini sakinleştirerek, nefes vereceğim" böylelikle kendini eğitir.

 

2. İkinci Dörtlü (Duygular Üzerine Derin Düşünmek)

5. "Mest olma halindeyken nefes alacağım (nefes vereceğim)" der, böylece kendini eğitir.

6. "Mutluluk yaşayarak nefes alacağım (nefes vereceğim)" der, böylece kendini eğitir.

7. "Zihinsel faaliyetleri yaşayarak nefes alacağım (nefes vere­ceğim)" der, böylece kendini eğitir.

8. "Zihinsel faaliyetleri sakinleştirerek nefes alacağım (nefes vereceğim)" der, böylece kendini eğitir.

 

3. Üçüncü Dörtlü (Aklı Dikkatle Düşünmek)

9. "Aklı yaşayarak nefes alacağım (nefes vereceğim)" der, böylece kendini eğitir.

10. "Aklı sevindirerek nefes alacağım (nefes vereceğim)" der, böylece kendini eğitir.

11. "Aklı yoğunlaştırarak nefes alacağım (nefes vereceğim)" der, böylece kendini eğitir.

12. "Aklı özgürleştirerek nefes alacağım (nefes vereceğini)" der, böylece kendini eğitir.

 

4. Dördüncü Dörtlü

(Akıl Nesneleri Üzerine Derin Düşünmek)

13. "Süreksizliği düşünerek nefes alacağını (nefes vereceğim)" der, böylece kendini eğitir.

14. "Hislere kapılmamayı düşünerek nefes alacağım (nefes ve­receğim)" der, böylece kendini eğitir.

15. "Ara verme üzerine düşünerek nefes alacağını (nefes ve receğim)" der, böylece kendini eğitir.

16. "Vazgeçmek üzerine düşünerek nefes alacağım (nefes ve­receğim)" der, böylece kendini eğitir.

17. Keşişler, Nefesin Farkındalığı terbiye edildiğinde ve dü­zenli bir şekilde uygulandığında, büyük bir mahsul ve büyük fay­da getirir.

 

Farkındalığın Esasını Mükemmelleştirmek

Nefes Farkındalığı nasıl terbiye edilir, nasıl düzenli olarak uy­gulanırsa, dört Farkındalık Esasını mükemmelliğe ulaştırır?

 

I. Ne zaman ki bir keşiş farkındalık içinde, uzun bir nefes ve­ya kısa bir nefes alıp verirse veya (nefesin) bedensel fonksiyonu­nu yaşarken nefes alıp verme konusunda kendini eğitirse ya da o fonksiyonu sakinleştirirse -işte o zaman keşişler, o keşiş coşkuy­la, açıkça kavrayarak ve farkında olarak dünyayı ilgilendiren aç­gözlülüğün ve elemin üstesinden gelerek beden üzerinde beden meditasyonu uygulamakla meşguldür. Nefes almak ve vermek konusunda derim ki, bu bedensel işlemlerden biridir.

 

II. Ne zaman ki bir keşiş mest olmuşken nefes alma ve verme konusunda kendini eğitirse veya mutluluğu yaşarsa ya da akıl fonksiyonlarını uygularsa veya akıl fonksiyonlarını sakinleştirir­se -işte o zaman keşişler, o keşiş coşkuyla, açıkça kavrayarak ve farkında olarak dünyayı ilgilendiren açgözlülüğün ve elemin üs­tesinden gelerek duygular üzerinde duygu meditasyonu uygula­makla meşguldür. Nefes almak ve vermek konusuna tam dikkati vermek için derim ki, bu duygulardan biridir.

 

III. Ne zaman ki bir keşiş aklı uyguladığı sırada nefes alma ve verme konusunda kendini eğitirse ya da aklı sevindirirse ya da aklı yoğunlaştırırsa veya aklı özgürleştirirse -işte o zaman o keşiş coşkuyla, açıkça kavrayarak ve farkında olarak dünyayı ilgilendi­ren açgözlülüğün ve elemin üstesinden gelerek akıl üzerinde akıl meditasyonu uygulamakla meşguldür. Farkındalığa ve açık bir kavrayışa sahip olmayan biri için derim ki, Nefesin Farkındalığını geliştiremez.

 

IV. Ne zaman ki bir keşiş geçiciliği, hislere kapılmamayı, ara vermeyi veya vazgeçmeyi düşünürken nefes alma ve verme konusunda kendini eğitirse -işte o zaman coşkuyla, açıkça kavrayarak ve farkında olarak dünyayı ilgilendiren açgözlülüğün ve elemin üstesinden gelerek akıl nesneleri üzerinde akıl nesneleri meditas­yonu uygulamakla meşguldür. Dünyayı ilgilendiren açgözlülü­ğün ve elemin terk edilmesini bilgece görerek, bir keşiş kusursuz temkinle seyreder.

 

Keşişler, Nefesin Farkındalığı terbiye edilmiş ve düzenli ola­rak uygulanmış şekliyle dört Farkındalık Esasını mükemmelliğe ulaştırır.

 

Terbiye edilmiş ve düzenli olarak uygulanmış olan dört Esas, yedi Aydınlanma Etkenini nasıl mükemmelliğe ulaştırır?

 

Bir keşiş bedenin, duyguların, aklın ve akıl nesnelerinin üze­rinde derin düşüncelere dalarsa, coşkulu... berrak farkındalık on­da yerleşir. Ve berrak farkındalık yerleştiğinde o zaman keşişin içinde aydınlanma etkeni "Farkındalık" başlar. O zaman keşiş ay­dınlanma etkeni Farkındalığı geliştirir, o zaman" aydınlanma et­keni "Farkındalığın" gelişmesinde mükemmelliği elde eder.

 

Bu şekilde farkındalık içinde olan keşiş her bir nesneyi akıllı­ca araştırır, inceler ve dikkatle gözden geçirir ve böyle yaparak keşişin içinde aydınlanma etkeni "Gerçeğin Araştırılması" oluş­maya başlar, o zaman keşiş aydınlanma etkeni "Gerçeğin Araştırmasını" geliştirir o zaman aydınlanma etkeni Gerçeğin Araştırmasının gelişmesinde mükemmelliğe ulaşır.

 

O nesneyi akıllıca araştırır, inceler ve dikkatle bakarken, keşi­şin içinde sürekli bir enerji oluşmaya başlar. Ve içinde sürekli et­ken "Enerji" oluşmaya başladığında o zaman keşiş aydınlanma etkeni "Enerjiyi" geliştirir, o zaman aydınlanma etkeni "Enerji­nin" gelişmesindeki mükemmelliği elde eder.

 

Enerjiyle dolu olan içinde manevi mutluluk yükselir. Ve bir keşişin enerjiyle dolu olan içinde manevi mutluluk yükselirse o zaman içinde aydınlanma etkeni "Mutluluk" oluşmaya başlar, o zaman keşiş aydınlanma etkeni "Mutluluğu" geliştirir, o zaman keşiş aydınlanma etkeni "Mutluluğun" gelişmesindeki mükem­melliği elde eder.

 

Mutlulukla dolu birinin bedeni ve aklı dingindir. Ve bedeni ve aklı mutlulukla dolu biri dinginliğe kavuşursa o zaman içinde aydınlanma etkeni "Dinginlik" oluşmaya başlar o zaman keşiş ay­dınlanma etkeni "Dinginliği" geliştirir.

 

Dingin ve mutlu olan birinin aklı yoğunlaşır ve dingin ve mut­lu bir keşişin aklı yoğunlaştığında o zaman içinde aydınlanma et­keni "Yoğunlaşma" oluşmaya başlar, o zaman keşiş aydınlanma etkeni "Yoğunlaşmayı" geliştirir; o zaman keşiş aydınlanma etke­ni "Yoğunlaşmanın" gelişmesindeki mükemmelliği elde eder.

 

Böylesine yoğunlaşmış olan aklına mükemmel itidal ile ba­kar. Ve yoğunlaşmış aklına Mükemmel itidalle bakarken o zaman içinde aydınlanma etkeni "İtidal" oluşmaya başlar o zaman keşiş aydınlanma etkeni "İtidal" geliştirir; o zaman aydınlanma etkeni "İtidalin" gelişmesindeki mükemmelliği elde eder.

 

Bu şekilde terbiye edilmiş ve düzenli olarak uygulanmış olan dört Farkındalık Esası, yedi Aydınlanma Etkenini mükemmelliğe ulaştırır.

 

Terbiye edilmiş ve düzenli olarak uygulanmış olan yedi Ay­dınlanma Etkeni mükemmellik yoluna nasıl bilgelik ve kurtuluş getirir?

 

Keşişler, burada bir keşiş ayrılmaya, hislere kapılmamaya, ara vermeye dayanan ve vazgeçmeyle sonuçlanan aydınlanma etken­leri Farkındalığı, Gerçeği Araştırmayı, Enerjiyi, Aşırı Mutluluğu, Dinginliği, Yoğunlaşmayı ve İtidali geliştirir.

 

Bu yoldan terbiye edilmiş ve düzenli olarak uygulanmış olan ye­di Aydınlanma Etkeni mükemmelliğe bilgelik ve kurtuluş getirir.

 

 

Thich Nhat Hanh -Farkındalığın Mucizesi-

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...