Jump to content

Rusya'da Paganizm


nevermore

Önerilen Mesajlar

Rtısalka

 

Iwan_Nikolajewitsch_Kramskoj_002.jpg

 

 

Rusalkalar (pyccuiKu),su perileri-nehirlerde boğularak ölen, vaftiz edilmemiş genç kızların ruhudur.Nehirlerde ve göl kenarlarında yaşamaktadırlar. Suda yaşarlar

ve yalnızca yazın kurumak için birkaç gün sudan çıkarlar ve bugünlerde, ürünlere bolluk getirdiklerine inanılır.1

Rusalkalar,tasvir edilirken, yan saydam ciltli, narin, soluk yüzlü, çekici güzel kadınlar olarak tanımlanır. Saçları açıktır. Genellikle saçları açık ve yalın ayak dolaştıklarına inanılmaktadır.

1 E. E. Levkievskaya, Mifı russkogo naroda, Moskva, İzdatelstvo astrel, 2000, s.234-235

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Vodyanoy

 

Erkek su perisidir. Ruhlar içerisinde en kötü olandı. Vodyanoy’xm(Bodmioü)

amacı,hayvanlan ve insanlan boğmaktı. Sadece balıkçılara bir şey yapmazdı.

68

Onların geçim kaynaklarının su olduğunu bilirdi.

Öğle vakti yüzenler, gün batarken ya da doğarken suya girenler, suya haç çıkarmadan girenler ya da boynundaki hacım çıkan girenler vodyanoy ile karşılaşabilirlerdi.

Vodyanoy,tasvir edilirken geçtiği yerlerde nemli ayak izleri bıraktığı söylenir. Bedeni kıllı, saçlan uzun birbirine girmiş yaşlı bir adam olarak betimlenir. Vodyanoy kansı ve çocukları ile birlikte ırmak kenarlannda veya göl yataklannda yaşardı. Kendi inek sürüsü vardı. onları otlatmak için meralara çıkar ve bu arada köylülerin evine girerek tehlike oluşturduğuna inanılırdı.1

Bunlardan başka, HlevnikÇüıeemac) vardır.Hlevnik, ahırlann koruyucu olan ruhtur. Ahırdaki hayvanlan korur,onlan besler ve temizler.

Bataklıklarda yaşadığına inanılan Bisy, meralarda yaşayan Polovyky’ler,mekân ruhlan arasındadır. Kötü kader ve uğursuzluğun temsili Liho da bunlardan biridir. Moroz, kış ilahı olarak Rus paganizminde yerini almıştır.2

1 E. E. Levkievskaya, Mifı russkogo naroda, Moskva, İzdatelstvo astrel, 2000

 

2 B. A. Rıbakov, Yazıçestvo drevney rusi, İzdatelstvo nauka, 1987 http://royallib.ru/book/ribakov_boris/yazichestvo_drevney_rusi.html

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Rusalkalar sadece rus paganizmin de mi mevcut ? . Yoksa su perilerine ; Rus paganizmin de verilen bir isim mi ?

 

Burada fotoğraf oldukça göz alıcı ve etkileyici ...

 

Elemantal Cadılık içerisinde ; Su perilerini çağırmaya yönelik ritüeller özel midir ? . Perilerin genellikle hava elementine tabi elemantal varlıklar olduğunu okumuştum ki ; Su veya göl perileri kafamı karıştırdı .

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Bataklıklarda yaşadığına inanılan Bisy, meralarda yaşayan Polovyky’ler,mekân ruhları arasındadır. Kötü kader ve uğursuzluğun temsili Liho da bunlardan biridir. Moroz, kış ilahı olarak Rus paganizminde yerini almıştır.1

Yarilo(üpHJio,)

Ym\o(fipwo)ise, canlanma, bolluk, verimliliğin ilahıydı. Hıristiyanlıktan sonra Aziz Georgıy olarak varlığım sürdürdü.2

Rus paganların inandığı tanrıları ve yarı tanrı olarak atfettikleri varlıkları bu bölümde işledik. Şimdiki bölümde,bu dini inançlarının, tanrı inancının yam sıra yaşam tarzlarını, kutladıkları özel günleri, doğum, ölüm,yetişkinlik gibi insan hayatında Önemli gördükleri dönemleri inceleyeceğiz.

1 B. A. Rıbakov, Yazıçestvo drevney rusi, İzdatelstvo nauka, 1987 http://royallib.ru/book/ribakov_boris/yazichestvo_drevney_rusi.html

 

2Levkievskaya, E., E., Mifı russkogo raaroda, Moskva, İzdatelstvo astrel, 2000,s.52

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Fizyolojiktip olarak Ruslar ilk yüzyıllarda paganizm döneminde saç, göz ve ten renkleri açık renkte, sıcağa ve soğuğa dayanıklı, güçlü ve uzun boylu bir ırktı. Zaman içerisinde daha güçlü genlere sahip koyu saçlılar Rusların arasında hâkim olmaya başlamıştır.1

Rus Paganlar yaşadıkları evleri ise, yan toprak içerisinde yarı toprak dışarısında kalacak şekilde çukur içerisine ahşap duvarlar yerleştirip üzerine çatı koyarak inşa etmekteydiler.Her evin ortasında ocak bulunmaktaydı. Bu ocak Rus Paganlar için kutsaldı.

 

 

Ruslar,paganizm döneminde yerleşik hayat süren, tarımla uğraşan,barışçıl bir halktı. Askeri ya da siyasi bir yapılanma söz konusu değildi. Temel toplumsal birimleri aile idi. O dönemde Rus Paganlar kabile olarak değil, yerli topluluklar halinde yaşamaktaydılar. Toprak işleriyle uğraşan küçük aile topluluktan olarak hayatlarım sürdürmekteydiler. Savaşçı ruha sahip değillerdi, fakat gerektiğinde kendilerini ve eşyalarını koruyabilecek güce sahiptiler. Önemli kararları alırlardı. Ailenin en yaşlısı, en çok bileni, en çok göreni olarak saygı duyulurdu ve otoriteyi sağlardı. Bu duruma itiraz edilmezdi.2

 

Rus toplumu atalarım kutsal sayarlardı, fakat bunun yanında havadan,topraktan, ateşten ve su perilerinden gelen ruhlara inanma onların inançlarının bir parçasıydı. Bu yüzden ağaçlar ve nehirler onlar için önemlidir. Her ne kadar bu inançlar Hıristiyanlık sonrası dönemde yasaklanmışsa da halk bayramlarında ağaçları süslemek bazı taşralarda XIX. yüzyıla kadar sürmüştür. Doğava rhklanna tapınmalarım, onlann zor iklim ve tabiat şartlarında yaşamak zorunda olduklanna bağlayabiliriz.

 

 

Rus Paganlann vahşi hayvanlar gibi koku alma yetileri oldukça yüksekti,neredeyse burunlanyla görebilir ve duyabilirlerdi. Renkleri çok iyi seçemeseler de, kokuyu algılayabiliyorlardı. Uzaktan gelen başka bir insanın ya da hayvanı ayırt edebilecek derecede iyi koku alma gücüne sahiptiler.

 

Rus Paganlar, otlann faydalanın iyi bilmekteydiler. Otlar sayesinde,ağrıyan bir dişin ağnsını kesebilirlerdi, kanamayı durdurabilirlerdi. Hastalıklardan kurtulmak için otları kullanırlardı.

 

Bunların dışında, Paganların her biri biraz büyücü idi. Kendi enerjisini kullanarak kendisini veya yakınını tedavi edebilirdi.Günümüzde de bu tür inanışlar mevcuttur.

 

1http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl^tr&langpair=ren%7Ctr&rurlr:t ranslate.google.com.tr&u=http://en. wikipedia.org/wiki/EarlyJEast_Slavs&usg=ALkJ rhgDDZZzALMrKHIZBZJOxvXhiPWAZw

 

2 V. M. Solovev, Slovo o rossii, Moskva, Russkiy yazık kursı, 2003

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Rus Pagan Kültürü

Paganizm döneminde Ruslar göçebe bir yaşam tarzı sürdürdükleri için kültür olarak her gittikleri bölgenin kültüründen etkilenmişlerdir.

 

Komşu alanlarda hayatını idame ettiren nüfusun olduğu bölgelere doğru zamanla kaymalar yaşamıştırlar. Onların kültürlerini öğrenmişlerdir ve sürekli bir hareketlilik yaşadıklarından dolayı Rus Paganların o dönemde kültür seviyesi yüksek değildi.

Rus Paganların günlük hayattaki kültürlerine gelince, yemek kültürlerinde günlük tükettikleri gıdalar arasında avcılığın sağladığı başlıca et, balık, süt ürünleri, tahıl, bal ve kvas vardı. Sebze ve meyve tüketimi yaygın değildi, olgunlaşmadan toplarlardı.

Kıyafet konusunda Rus Paganlar, keten, kenevir ya da yünden yapılmış kumaşlardan basit kalıplarla kesilmiş bol giysiler giyerlerdi.Amaçlan soğuktan korunmak ve örtünmekti. Kışlan daha çok hayvan postlarını işleyerek elde ettikleri kürkleri giyerlerdi. O dönemde çok fazla elbise işlemesi yoktu.

 

Fakat kadınlar işledikleri işlerde, örtülerde çok fazla motif kullanmışlardır. Genellikle tanrıların yada tanrıçaların idolleri kumaşlara işlenmekteydi.

 

 

Rus PaganizmindeDoğum İnancı

 

 

Paganizme inanan Ruslar, doğumunun ölüler ve canlılar arasındaki gözle görülmeyen sınırı ortadan kaldırdığına inanırlardı. Bu yüzden hamilelik sürecinde başlayıp doğuma kadar geçen zaman içerisinde önemli tepkiler alırlardı. Örneğin, anne adayını tüm tehlikelerden uzak tutmaya çalışırlar, Domovoy’un kadını koruduğuna inanırlar ve hamileliğin son günlerinde annenin avludan dışarı çıkmasına izin verilmezdi.1

 

Rus paganlarda bebek bekleyen kadın, Tanrıların sevgilisi olarak görülür ve bulunduğu haneye mutluluk getirdiğine inanılmaktaydı.

Eğer doğum harman zamanına rastlarsa bu, bereket anlamına gelirdi.Bunun dışında doğumun nerede olduğu da önemli bir konuydu. Çünkü doğum sırasında bebeğe zarar gelmemesine Özen gösterilirdi. Bu nedenle, Rus paganlarda doğumlar genellikle ya temiz bir banyoda ya ormanda ya da tundralarda gerçekleşirdi.

 

Doğan çocuk erkekse güçlü ve avcı olması için göbek bağı ya balta ile ya da silahla kesilirdi. Eğer doğan çocuk kız ise, marifetli olması için göbek bağı nakış çubuğu(iğ) ile kopanlırdı.Bununla birlikte yeni doğmuş erkek çocukların ilk kundağı babasının gömleği, kız çocuklarının ilk kundağı ise annesinin gömleği olurdu.Paganlarda doğum, farklı bir dünyaya açılan köprü olarak görülmekteydi.

 

1 Kulturologiya, İstoriya kulturı rossii, St. Peterburg, 2005, s. 15

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Rus Paganizminde Yetişkinlik

 

Rus paganlarda kız ve erkek çocukların giysileri aynı kumaştan dikilmekteydi. Ancak çocuklar için dikilen bu giysiler anne-babalarının eski kıyafetlerinden dikilirdi. Pagan inancında bu önemli bir yer tutmaktaydı. Bu giysilerin çocuklarını kötülüklerden koruduğuna inanılmaktaydı. Çocuklar yetişkin olduklarım kanıtlayana kadar bu giysileri taşırlardı. 5-7 yaşından itibaren kız ve erkek çocuklar ev işlerine alıştırılır,gelenek ve görenekleri tanımaya başlarlardı. Erkek çocuklar delikanlı, kız çocuklar genç kız olmaya başladıklarında çocukluktan çıkıp gençliğe adım attıklarında bazı süreçlerden geçirilmekteydiler. Bu bir çeşit olgunluk, fiziksel ve manevi bir sınav niteliği taşırdı. Örneğin, bir delikanlı vücuduna dövme yapılırken veya kendi ailesinin ve kabilesinin sembolü tenine işlenirken o acıya dayanması gerekirdi. Ancak genç kızlar için bu kadar acı verici denemeler yapılmazdı. Böylece“eski bebeklerin yerini yetişkin kızlar ve delikanlılar alırdı.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Ölüm İnancı

 

Günümüzde olduğu gibi her dinde ölüme karşı farklı bir yaklaşım ve inanış vardır. Rus paganizminde de buna benzer bir durumla karşılaşmaktayız. Örneğin, yeni doğan çocuklara neden dedelerinin, anneannelerinin, babalarının isimlerinin verildiğini düşündünüz mü? Rus paganizminde ölüm, başka bir dünyanın başlaması anlamına geliyordu. Bir kişi öldükten sonra onun sadece bedeninin bu dünyadan göç ettiğine, ruhunun ise, başka insanlarla tekrar geri geldiğine inanılmaktaydı. Bu yüzden tüm zamanlarda ve tüm halklarda yeni doğan çocuklara ya sevilen birinin ya tanınmış birinin adı verilmeye çalışılıyordu. Bu özelliği ile Rus paganizminin kendinden sonraki yazılı dinler için örnek oluşturduğu düşünülebilir.1

 

Paganlar,ölümden sonra da yaşam olduğuna inanmaktaydı. Bu inanışın temelinde, aile boyunun sürekliliğinin ölülerin yeniden dünyaya gelmesi sonucu sağlandığı vardı. Gömme işlemini yapmadan önce ölülerini yakarlardı. Yapılan arkeolojik çalışmalar sonrasında, paganların, ölülerinin mezarlarına ihtiyaç duyabilecekleri aletleri gömdükleri bulgulanmıştır. Knezlerini ve toplulukları için önemli gördükleri kişilerin toprağa gömülmeleri ise,önemli ritüellerinden bir tanesiydi.

 

Ölen kişini yanına ailesinden birisi-daha çok eşleri- ya da kölelerinden biri onunla birlikte gömülüyordu. Hatta ölen kişiyi alevli ırmaktan geçireceğine inandıkları kayıkçı için, mezarın yanma para ya da votka bırakıyorlardı.Mezar başında anma törenleri yapılıyordu; anma törenlerine trizncı denilirdi. Ardından ölenlerin ruhlarının da kendilerine katıldığına inanılarak yemekler yeniliyordu. Ateşe tapma, cenaze törenlerinin bir parçasıydı.

 

1 V. Velimir, Russkoe yazıçestvo i şamanizm, İnstitut obşçegumanitamıh issledovaniy, 2006

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Rus Paganizminde Müzik

Rus Pagan toplumunda sözlü eserler büyük yer tutmaktadır. Bunlar,tanrılarına tapınırken söyledikleri dini şarkılardı. Dini şarkılar, yas şarkıları, evlenirken söyledikleri şarkılar,ziyafetlerde ve bayramlarda söylenen şarkıları içeriyordu.Daha çok mitolojik özellik taşımaktaydılar. Bunun yanı sıra,peri masalı hikâyeleride bulunmaktay

 

 

Rus Paganizminde Düğün

Ruslarınpaganizm dönemi düğün törenleri ise, belli ritüeller eşliğindegerçekleşirdi. Düğün hazırlıkları sırasında dost bir büyücütarafından, törene katılanlar korunurdu. Düşman bir büyücününsaldın yaparak töreni bozacağına inanılırdı. Damadın dörtbir tarafı, büyülü sözlerle kutsanır; kötülüğü kaçırmakiçin, iğneler, sanmsak, kehribar, tuz gibi nesneler sallanır,sakınma büyüleri uygulanırdı.

Düğüntöreni esnasında, mezarlık yanından, kapı ya da merdivenaltından geçmemeye çalışılırdı. Bunun uğursuzlukgetireceğine inanılırdı. Gelin evden çıkarken, tuz ve ekmeksunulurdu. Binecekleri kızaklar ya da at arabaları, kötü büyülerekarşı süpürülürdü.Evli!ikve evlilik törenleri Rus Paganlar için büyük Önem taşırdı.Evlilik töreni esnasında kız damadın yanma oturtulur ve elinidamadın eline verirdi. Rusça “oöpyneuue”olarak ifade edilmektedir. Sonrasında ise, gelin ve damatbirbirlerine hediyeler verirdi. Bunların arasında mutlaka bir elmayer alırdı. Elma aşk ve doğurganlığın simgesi olarak kabuledilmekteydi. Törenden sonra ise, gelin damadın evine getirilir vekutsal atfettikleri ocağın etrafında üç kez dolaştınlırdı.Sonra yere serilmiş bir postun üzerine oturtularak ekmek ve balikram edilirdi. Gelin ve damadın arkadaşları onların üzerinebereketin simgesi tahıllardan atardı. O dönemde kızlar saçlanmuzatırdı ve evleninceye kadar kısa kesilmezdi. Düğüntörenlerinde, bal ve ekmek ikramından sonra saç kesiminegeçilirdi. Gelinin uzun örgülü saçları önce açılır ve sonrasaçları kısa kesilerek başı örtülürdü.

Bunlarındışında Rus Paganlar, hastalıklarından kurtulmak için,gövdesinde yankbulunanağaçların içine yatarak şifa bulduklanna inanıyorlardı. Birbaşka hastalığı tedavi etme yöntemi, adak adamaktı. Yaşadıklarıbölgede kutsal saydıklan doğal nesnelere adaklar adıyorlardı.

Yine,kıştan sonra ilkbahar fırtınasının kopmasının, insanıhastalıklardan ve kötülüklerden arındırdığına inanılırdı.

RusPaganlar, kehanetlere inanan bir toplumdu. Örneğin, yere tahtaparçalan atılarak, bunlann duruşundan geleceği tahmin etmeyeçalışırlardı.

Birdiğer kehanetleri ise, kutsal saydıklan atların toprağın üzerinekonulmuş tahta sınkların üzerinden üç kez gidip gelmeleriydi.Atlar, bu sınklara dokunmadan gidip gelirlerse bu iyi bir şeyolacağım işaret ederdi

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Dualist İnanç

Rus paganizmin de her şey ikili inanıştan oluşmaktaydı. Yer üstünde tanrılar varsa, yer altında da vardır. Eğer yer üstünde bulunan tanrılar iyi ise, yer altı tannlarıkötüdür. İyilik- kötülük,hayır-şer, yer altı-yer üstü tanrıları gibi inanışlarında bir dualizm mevcuttu.

 

RusPaganlar, hay ıra ve şer5 e inanıyorlar, bunun ayınmınıyapıyorlardı. Bu bağlamda karşımıza, Belıy Bog” (beyaz ilah)ve “Çemıy Bog”(siyah ilah) ortaya çıkmıştır. Belıy Bog’un kendilerine iyi şeyler, mutluluk, sevgi, huzur getirdiğine;

Çemıy Bog’un ise, kendilerine felaket, uğursuzluk, mutsuzluk verdiğinei nanıyorlardı.1

Bunun yanı sıra, bir tanrının iyi olabileceği gibi kötü de olacağı kanısı Rus paganlar tarafından inanılırdı.

 

Örneğin, Perun’un gökyüzünden kendilerine geçinecekleri olanakları sağladığına inanmalarının yanında, kendilerine musibetinde ondan geldiğine inancı oldukça yaygındı. Fırtına olduğu zamanlarda, bunun Perun tarafından kendilerine kötülük olarak gönderildiğine inanıyorlardı. 'İstemese göndermeyebilir, bizi neden zor durumda bırakmak”istesin gibi bir düşünce vardı ama dile getiremiyorlardı. O zaman daha çok kızacak ve bütün topluluğa bela gelecek anlayışı hâkimdi.

 

1 Ulusan, A., Rus Ortodoksisi ve Rus Devlet Yapılanması 10. Ve 12. Yüzyıllar,

Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üni., Sosyal Bilimler Ens. Tarih ABD., Ankara, 2010

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Pagan Festivalleri

Rus Paganlar, o dönemde, yaşamlarım doğa olaylarına göre şekillendirdikleri için, doğada meydana gelen değişikliklere göre hareket ederlerdi. Bayramları mevsimler ile alakalıydı.Bayramlar, törenlerden ibaretti ve amaç tanrıların hoşgörüsünü kazanmaktı. Güneşin yaza dönmesi bir başka deyişle, kış döneminin bitiş habercisi olan kolyada bayramı(KOJinda),ilkbaharın gelmesi krasnayagorka bayramı (Kpacuansopna),yazın gelmesi ise, kupala(Kynajıa)bayramları ile kutlanmaktadır.1

 

Kolyada bayramının Roma’dan kalma bir tören olduğu düşünülmektedir. Roma dönemindeki adı “colendae”dir.Günümüzde bu bayram Noel ile örtüşmektedir. Çocuklar kapı kapı evleri dolaşarak yiyecek dilenirlerdi ve bu adet günümüzde de devam etmektedir. Kupaîa bayramı için, tanrılar adına genç bir kız suya atılır ve boğulurdu. Daha sonraları genç kız yerini, kuklalar aldı. Paganlar da adak inancı bu bayram günleri içinde geçerliydi Bu gün için adanan adaklar, yaratılışın simgesi niteliğindeydi. İlkbaharın geldiğini müjdeleyen bayram,krasnaya gorka bayramı için adanan adaklar ise, dirilişin simgesiydi.2

Baharın önemli bayramlarından bir diğeri ise, Marena(Mapeua)dır.Bu bayramın amacı, evlerden Ölümü uzak tutmaktı. Saman birkukla yapılarak suya atılırdı. Kışın ölü döneminin bittiği ve yeni hayatın gelişini kutlayan bayramdı.

 

Günümüzde,Ruslar tarafından mart ayı başında bir hafta boyunca kutlananMaslenitse festivali, pagan geleneği olarak görülmektedir.Paganizm döneminde ölüm, büyücülük, hasat tanrıçası olan Morena’mn bu festivalle yaşatıldığına inanılır. Morena,Hıristiyanlık sonrası, Azize Maria ile ilişkilendiriîmiştir.

 

Paganizm,günümüz Rusya'sında “halk inançları” bağlamındasürdürülen bir dizi inanç ve ritüelde varlığımsürdürmektedir.

1 A. N. Kurat, Rusya Tarihi Başlangıçtan 1917’Ye Kadar, 4. Baskı, Ankara, TTK, 1999, s. 13

 

2 Kulturologiya, İstoriya kulturı rossii, St. Peterburg, 2005

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Paganizm kökenlerini doğadan alan insanlığın ilk dini olarak kabul görmüş inanç sistemidir. Doğanın kutsallığına, hem görülebilen hem görülemeyen varlıklara saygı duyulan, ibadet edilen yaşam tarzı olarak ilk medeniyetlerde (semavi dinlere inanan medeniyetler hariç)etkisini sürdürmüştür.

 

Paganizmin ortaya çıkışma neden olan etmenler çoğu toplumda aynı olsa da,her toplumda farklı şekilde yaşanmıştır. Kimi toplumlarda paganizm yüce bir tanrı ve onun kutsadığı varsayılan putlardan oluşan birçok tanrının kabulü ile kimi toplumlarda ise tek bir tanrı olmadan somutlaştırılmış çok sayıda tanrının benimsenmesi ile yaşanmıştır. Yüce bir tanrı ve onunla beraber bazı ikonların da var olduğu paganizm inancı tarihte Arabistan’da İslam inancının hüküm sürdüğü bölgelerde yaşanmıştır.Diğer şekli ile paganizm Önemli medeniyetlerde varlığım sürdürmüş bir inanç sistemi olmuştur. Roma, Yunan, Hint, İran,Slav medeniyetleri paganizmi politeizm olarak yaşamıştır. Farklı kültürlerde farklı şekillerde yaşanmasına karşm aym özelliklerin vuku bulması paganizmin kültürel etkileşim sonucu yayıldığım da göstermektedir. Örneğin, Rus Pagan tanrısı Khors’un İranlılarda ki güneş tanrısı Hurşid’den alındığı araştırmalar sonucu ortaya çıkmıştır.

 

Rusların,Slavlardan ayrılarak kendi topraklarına yerleşmeye başlamasıyla dini inanışları da şekillenmeye başlamıştır. Paganizm,Rusya’da insanlığın var oluşundan bugüne hemen hemen her dönemde etkisini bir şekilde göstermiştir. Topluluk halinde yaşayan Ruslar, çok tanrıcılığa inanmaktaydılar.

 

Onlar için kurbanlara dıyorlardı. Tanrılara karşı geldikleri durumlarda felaketlerle karşılaşacaklarına inanıyorlardı. Bu durum Hıristiyanlığın kabulüne kadar devam etse de, kabulünden sonra da pek fazla değişmemiştir. Rusların eski adetlerinden kopmaları kolay olmamıştır.

 

Rusya coğrafî açıdan yaşamın sürdürülmesi için engebeli bir toprak yapısına sahiptir. Paganizm döneminde de insanlar hayatlarım rahat şekilde geçirebilecekleri yerlerde topluluk halinde yaşamaktaydılar. Doğaya olan inanışları yaşadıkları mekâna göre şekillenmekteydi. Çok tanrıcılık inancının yanı sıra insanlar kendileriyle birlikte yaşadıkları yerlerde ruhların ve yan tanrısal sayılacak varlıkların da yaşadığına inanmaktaydı. Örneğin, bu varlıklardan bazıları suda yaşayan periler bereğinler,ormanda yaşayan orman ruhu olarak adlandmlan leşhiylerdi.İnsanlar kendilerini bu ruhlara ve yan tanrısal varlıklara iyi davranmak zorunda hissetmekteydi, çünkü kötü davranış sergilediklerinde bu varlıklar tarafından cezalandmlacaklanna inanmaktaydılar.

 

Günümüzde de paganizm Rusya’da yeni boyutlanyla devam etmektedir. Şöyle ki,Maslenitsa kutlamalan pagan döneminden kalma bir gelenektir ve her sene Rusya’da mart ayında kutlanmaktadır. Bazı durumlar da ise,pagan inanışı kişiler arasında halk inançları bağlamında varlığım sürdürmektedir.

 

Sonuç olarak birçok kez yeniden yorumlanmış ve değer yüklenmiş bir mit söz konusudur. Eski zamanlara uzanan dinsel mirasın folklorik olarak günümüze kadar devam etmesi yalnızca dünyanın yaratılışının değil, kötülüğün kökenini de açıklamaktadır. Paganlar, doğaya karşı tutumlarını iyi yönde kullanırlarsa mükâfatım alacaklarına inanmaktaydı. Kötülüğün kendilerine felaket, uğursuzluk ve bereketsizlik getireceğini benimsemişlerdi. Burada iyiliğin ve kötülüğün ilk inanış sistemi olarak kabul gören paganizm inancında nasıl bir rol oynadığını görmekteyiz. Geleneksel toplum yapısına sahip dünyamızda Rus toplumu da buna ahlak kuralları çerçevesinde oldukça geniş bir yer vermektedir. Dini bakımdan da geçmişten günümüze Rus toplumu bu olguyu içtenlikle yaşamışlar ve gündelik hayatlarına yansıtmışlardır. Örnek olarak paskalya bayramının bahara geçiş dönemi olarak kutlanmasını ve tabiata karşı iyilik ve saygıyla yaklaşımlarım açıkça görmekteyiz.

Sonuç itibariyle söyleyebiliriz ki, Rus toplumu paganizm inancım Hıristiyanlığın kabulüne kadar yaşamıştır fakat bu değişim,ardından süregelen zaman içerisinde paganizm inanışından kopmalarına engel olmamıştır. Halen daha paganizm döneminde adetleri olan tek elin parmağıyla meşe ağacım tıklamak hareketi, beladan, musibetten korunmak, “başımıza bir şey gelmesin” anlamım yüklenerek günümüzde mevcudiyetini korumaktadır. O dönemde tıklatma hareketi yapılmasındaki amaç Perun’a ulaşabilmek ve ondan yardım istemekti(Perun’un,insanları meşe ağacından izlediği ve gerektiği zaman kendilerine yardım ettiği inancı vardı.). Paganizm, günümüz Rusya’sında varlığım sürdürmeye devam etmektedir.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...