Jump to content

Pandomim...


pithc

Önerilen Mesajlar

ALT BASLIKLAR:

 

SAHNELEME

TEKNIK

HAREKET ISARETLERI

MIMIK

BOYALI MASKE

MASKE

KOSTÜM

AKSESUAR VE SAHNE DEKORU

DÖNÜSTÜRME

GÖZLEM

HAYAL

BIR TEKNIGIN BULUNUSU

OYUN ÜZERINE DÜSÜNCELER

FIGÜRÜN TEMEL KONUMU

RITM

 

SAHNELEME

Pandomim ekonomik bir sanattir.Gereksiz süsleme ve donatimlara basvurmaz. Müzik, gürültü, söz, yazi, sahne donanimi,aksesuar, kostüm, isik etkisi gibi pandomim disi araçlarin pandomime yatkin bir biçimde kullanilmasi ögrenilmelidir.

 

TEKNIK

Sahneleme Araçlari herseyden önce pandomim teknikleri,stil araçlari ve genel olarak çözümleyici hareket üslubudur. Mimci ne ölçüde bedensel güç kullanacagi konusunda karar verebilmek amaciyla hayali bir çismin agirliginin ölçüsü ya da direncinin gücü konusunda net bir düsünce edinilmedilir.Mimcinin bedensel becerileri ile öne çikmak ve basarabiliyorsa eden dalgasi ve kirbaçida göstermek isteyecegi anlasilabilir.

 

HAREKET ISARETLERI

Hareket isaretlerinin bir biçimi geleneksel jestlerdir.El sikma,selamlasma biçimi olarak egilme, olur anlaminda bas sallama,

omuz silkme,parmakla alnina vurma... Izleyici anlamak için bu isaretleri tanimalidir.Hareket isaretlerinin bir biçim geleneksel çizem jestlerdir.Bu tür jestler

genellikle günlük yasamda bir dili resimler.Bir yolu açiklarken eliyle yönü çagristirir.Biri bir nesneyi anlatirken resmini çizer

ve bunu yaparkende havada kalibini çikarir.Eger yalnizca görsel ama isitsel olmayan bir anlasma mümkünse( cam duvar,yüksek gürültü)

bazen tüm söylesiler böyle bir isaretlesme diliyle çizem ve geleneksel olan jestlerle sürdürülür.

 

MIMIK

Mimci yüzünü tipki bedeni gibi bir sanat araci,bir enstrüman olarak görmeldir.Mimikte Tutumluluk Büyük etkiler yaratir. Charlie Chaplin'i düsünün.Öykülerindeki acikli güldürü,diger davranislarinin yanisira hareketsiz yüzünden kaynaklanir.

BOYALI(MAKYAJLI) MASKE

Birçok mimci beyaz boyali maske ile sahneye çikar.Beyaz maske yüzü büyük gösterir,yüzün hareketlerini büyütür ve yüzü netlestirir.Böylece mimik izleyivi salonu ile uzakliga ragmen görünür kilinir.Çogunlukla agiz gözler ve kaslar beyaz boyali yüz ile zitlik olusturacak biçimde siya yada diger renklerle boyanir.Makyaj için geçerli genel kural söyledir: Eger boyanan çizgiler mimik hareketleri ile güçlü bir degisime ugruyorlarsa eger harekete katiliyor ve bu yolla mimigi gerçekten destekliyor ve büyütüyorlarsa o zaman boyali maske yararlidir.

 

MASKE

Maskeler;deriden,kumastan,kaseden,alçidan,plastik kütlesinden ve diger maddelerden yapilir.Maske ile oyun özel bir beceri ister.Bir maskenin anlatim olanaklari sinirlidir.Mimci,çogunlukla yüz hatlarinda yansimasini bulan ruhsal egilimleri bedeni ile oynamalidir.Ilk önce eller ve ayaklar mimigin yerine geçmelidir.

 

KOSTÜM

Pandomim kostümü olarak sahnede çogunlukla bazi aksesuarlarla(yelek,sapka)beraber siyah triko kullanilir. Yalindir ve beden hareketlerinin görünür olmasina yardim eder.Pandomim kostümü islevsel,uyumlu,hareketi destekleyen,hareketi vurgulayan bir yapida olmalidir.

 

 

AKSESUARLAR VE SAHNE DEKORU

Pandomim aksesuar ve sahne dekoru ile de çalisabilir.Aksesuarlar deger ve anlamlarini mimcinin oyunu ile kazanir. Mimci araçlarini sahne arkadaslarina dönüstürmeli onlari degerlendirmelidir.

 

 

DÖNÜSTÜRME

Sanatsal bir bulus ile beceri gücünün birlesme noktasidir.Sanatsal dönüstürmedeki en önemli araç hayal gücüdür. Bu da bilinçli ve kesin bir gözleme dayanir.

 

GÖZLEM

Mimci,nesnelerin biçimini ana hatlariyla incelemelidir.Ayrica mimci en ilgi çekici olan hayvanlari gözlemlemelidir. Bu taklit amaçli degildir.Hayvanlarin davranis biçimlerini irdelemek içindir.

 

HAYAL

Gözlemleri degelendirme olgulari birçok bakis açisiyla incelemedir.Çocuklarin cisimleri amaçlari dogrultusunda

yabancilastirip düssel agirlikli bir isleme sokma dogalligini yetiskinler yeniden kazanmak zorundadirlar.Hayal somut gözlem ve

deneyimleri önce genellestirme sonra da baska bir alanda yendiden somutlastirma yetisidir.

 

BIR TEKNIGIN BULUNUSU

Cismin dissal biçiminin izleyici için önemli olan belirtilerini,tipik özelliklerini,kullanim olanaklarini,hareketsel özgünlüklerini,

dolayisiyla bu etkinligin belirgin,ritmik-dinamik akisini bulmaktir.

 

OYUN ÜZERINE DÜSÜNCELER

Pandomim,olmayan esya,aksesuar ve dekorasyonun yerine bazen daha fazla hareketi geçirir.Hiçbir zaman olayin yopun içsel tasarimi oynamaya yetmez.

En önemlisi anlatim aracidir.

 

FIGÜRÜN TEMEL KONUSU

Mimci ögeleri art arda öyküye katar.Sahneye çikisi ile kim oldugunu,hareketleri ile nerede nasil bulundugunu sunar.

 

RITM

Sahnedeki görüntü bütünlügünün degisimi, hareket ve karsi hareket yoluyla,hareket merkezlerinin yalitimi ve bilesimi diyaloglar,aksan ve vurgularin yerlestirilmesi, degisik ritmik çizgilerin örtüsmesi,sahnenin ritmik bütünsel yapisini ortaya koyar.

 

 

2004,Emel Çolak [2. Sinif Seminer Notu]

 

PANDOMIM VE DANS

Dans ve pandomim dis görünüs olarak benzer görüsnelerde aralarinda ilkesel ayriliklar vardir.Dans yalin bir yasam bildirimi;pandomim ise gösteridir. Tüm gösteri sanatlarinin kökü,tapinma dansidir.Günümüzdeki sahne dansinda dans,gösteri ilkesi ile birlesiyor ve dans tiyatrosu olusuyor.

Dans yabanci bir içerigin araci olmadan kendini gösterime sunuyor.Izleyicilerle bir diyalog kurmaya çalismiyor.Pandomim ise;beden dilin kullanarak canlandirma ilkesine uyum sagliyor.Ikisindede ortak olan sey ise;insan bedenini araç olarak almalaridir.

Dans ve pandomim,hareketlerin nitelikleri bakimindan da birbirinden ayrilir.Dansözün hareketleri atilim yüklüdür.Yüksek siçramalar yapar,tüm sahneyi kullanir. Pandomim ise olabilecek en küçük alanla yetinir.Hareketleri iradeli ve bilinçlice kullanir.Ayrica çevresinide canlandirabilmek için karsit hareketlerlede

çalisir.Dansöz ise oyununda hep kendisi içinde kalir.

Dansözün yaninda partner olarak müzik vardir.Pandomim ise zorunlu olarak müzige gerek duymaz.Önce Sessizlik yoluyla,izleyicilerle kurdugu diyalogda yer alan görsel ritme dayali tüm dikkatlerin üzerinde toplanmasini saglar.Aralarindaki farklara ragmen;eger her tür kendi özgünlügüne sahip olursa birlikte iyi bir etki yapabilirler.Pandomim somut olguyu canlandirir,geneli ayrintilara indirger.Duygulari dogrudan iletmez böylece izleyici mimcinin yasadigindan daha fazlasini yasar.

PANDOMIM VE OYUNCULUK

Pandomim oyunculuk soyundan gelir ve ikiside dansa karsidir. Tamamen Izleyiciye yöneliktirler.Her hareketin somut bir anlami vardir. Tiyatrocunun kullandigi tüm bedensel araçlari pandomimcide kullanir.Yani durus sanati(yönelis,tavir)Iki Tür içinde temel olusturur.

Oyuncunun hareketlerinde daha tutumlu bir davranis içinde olmasi bir farktir.çünkü hareket dilin yanisira kullanilan araçlardan biridir. Pandomim tümüyle harekete yüklendigi için daha güçlü bir vurgulama yapar.Pandomimsel bir dönmeyi beceren bir oyuncu yüzünü rol arkadasina çevirirken çesitlemeler yapma ve ayrimlari vurgulama bakimindan sinirsiz olanaklara sahiptir.Oyunculuk ve pandomim konusma ve hareket tiyatrosunun olusturacagi verimli bir bilesimdir.

PANDOMIM VE SOKAK TIYATROSU

Sokak üzerinde tiyatroya elverisli olmayan görsel ve isitsel karmasa hakimdir.Bunun için kisa,yüksek sesli,özlü,vurgulu olmalidir.Bunlar da pandomim içeriklidir. Müzik, söz, kotüm ve aksesuar da vazgeçilmez ögelerdir.

VARYETE VE SIRKTE PANDOMIMSEL ÖGELER

Artistik hareketler dans hareketleri gibi ilkeleri açisindan pandomimsel olamazlar. Burada tek kuraldisiligi palyaço gösterir.Palyaço ilk asamada bir pandomimci olmalidir. Pandomimsel ögeler sihirbazlikta ve çizgi filmlerde de kullanilir.

 

PANDOMIM VE FILM

Sinema sanati oyunculuk ve mimi içinde barindirir.Mimci rolünün degistirirken giysilerini de degistirmek zorunda degildir;yalnizca durusunu degistirir.Ayrica zamani ve alanida istedigi gibi kullanabilir.Iki sanatinda gücü konularini Brecht'in anladaigi anlamda epik isleyebilmeleridir.Fakat pandomim filme alindiginda sorun yaratabilir. Çünkü birbirine uygun araçlari es zamanli olarak kullanabilirler.Örnegin mimci yürürken kameraninda hareket etmesi hareketi öldürür. En iyi pandomim filmeleri Charlie Chaplin filmleridir(O bu bulusu gerçeklestiren biridir)Chaplin,pandomimsel öne çikarma ve ayrimlari vurgulayan gerçekçi, siirsel, acikli ve en ygksek derecede güldürücü oyunculupun olabilirligini kanitladi. Yüzünü bile burusturmadan,yalnizca arasira sinirli bir hoplama ile kesilen küçük adimlarin yükselen temmposu ile yasadisi küçük adamin korkusunu oynadi;bunu yaparken de dogalligini ve kaçmaya aliskin halini birakmadi.

2004,Emel Çolak [2. Sinif Seminer Notu]

Kaynak Kitap: Pandomimin Anatomisi

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

bak bu sefer açıklamayı yazmışın....

tşk. pithc..

--------------------

pandomim, tiyatro sanatı içerinde, oyunculuğu en çok kullanan ve beden dili ile yaratıcılığı tam anlamıyla birbirine bağımlı halde bırakan bir daldır. Bir oyuncu adayının ya da oyuncunun aslında iyi bir pandomim sanatçısı olması gerekir çünkü bu sanat dalı, yukarda da belirttiğim gibi tamamen oyuncunun kendi öz gücüne dayanmaktadır. Oyunlarda var olan söz kullanımı burada olmadığından, oyuncu beden dili ve yaratım gücü ile izleyiciyi kendisine çekmek ve neler yaptığını anlatmak zorundadır..

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Marcel Marceau, (d. 1923, Strasbourg - ö. 25 Eylül 2007), Fransız Pandomim (mim) sanatçısı.

 

 

"Sessiz sanatın üstadı" olarak bilinen Marceau, Strasbourg - Alsatian doğumlu olmasına karşın, mesleği kasaplık olan ve İkinci dünya savaşı'nda Fransa'yı işgal eden Naziler tarafından esir alınıp öldürülen babasının çalıştığı şehir Lille'e gitti. Sanatçı babasının ölümünün ardından Fransız Rezistans (Direniş) hareketine katıldı. 1945'e kadar Almanya'da yerleşik olan müttefik ordusunda kaldı.

Marcel Marceau, savaşın ardından sanat yaşamına adım attı. Mim ustası Etienne Decroux'un öğrencisi oldu. Kendine özgü Bip adlı bir karakter yaratarak, geniş kitlelerce tanındı. Marceau, uzun yıllar boyunca mim sanatının en başarılı uygulayıcılarından biri olarak kabul edilerek, her meslek, cinsiyet, yaş ve türü kapsayan insanı, sahnede sözsüz olarak yansıtmış, dünyaya bir çok pandomim sanatçısı kazandırmıştır. Sanatçının Türkiye'de yetiştirdiği ünlü isimlerden biri de Erdinç Dinçer'dir. 1978' de Légion D'Honneur Nişanı, 2002'de Birleşmiş Milletler onur ödülü verilmiş ve Japonya tarafından Ulusal değer olarak kabul edilmiş olan sanatçı, ayrıca bir çok ulusal ve uluslararası ödül sahibi olup, yazdığı iki de kitap bulunuyor.

 

Eserleri

 

  • Philippe Petit's 1985 book, On The High Wire. ISBN 039471573X
  • Stefan Niedzialkowski's and Jonathan Winslow's 1993 book, Beyond the Word -- the World of Mime.

vikipedia dan alıntıdır..

bu da bir gösterisi...

 

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Örnek bazı pandomim ifadeleri;


*Bir elin yürek üzerine konması “aşk” duygusunu ifade eder.
*Gözler üzerine yerleştirilen ellerin aşağıya dogru çekilmesi “gözyaşı” izlenimi verir.
*Sıkılmış yumrukların baş üzerinde sallanması “öfke”yi anlatır; kolların çapraz olarak aşağıda tutulması “arzu”yu dile getirir.
*Ağzını ve gözünü kocaman açmak şaşkınlığı belirtir.
*Pantomim Sanatının Türkiye’de ki en Büyük Temsilcilerinden birisi de Ulvi Arı’dır.
*1970′lerde mim sanatçısı Erdinç Dinçer, o zamanlar bir tane olan televizyon kanalında, ana haberler öncesi kısa pandomim gösterileriyle mim sanatının Türkiye’de tanınmasına büyük katkı yapmıştır. Bu çalışmalarını Ankara’daki ilkokullarda gösteriler yaparak devam ettirmiştir.

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...