Jump to content

Hıristiyan Tasavvufu


AKHENATON

Önerilen Mesajlar

Saint Aurelius Augustinus : İnsan bilincini oluşturan iç deneyimlerinde edimsel olarak pekin bilgi, us yada ruha dolaysız pekinlik sunmaktadır.Ruh dirimli bireyin tüm kişiliğini kap sar.Birey öz bilinç yoluyla yalnızca olgusal ve bütünsel olarak var olan bir kişi olduğu değil ayrıca, bellek, anlık ve istenç gibi kendi etkinlik ve güçlerini pekinlikle bildiğinide öğrenmek tedir.İnsan kişiliğinin üç yanı bellek, yargı ve istenç kaynakları olarak yada düşünce yargı ve istenç kaynakları olarak ; yada olma , bilme ve isteme etkinlikleri olarak betimlenebilir.

 

Ruhun en önemli yanı ,insana yaşama yetisi veren ,esenliğini olanaklı kılan ve dünyayı var oluşa yokluktan (ex nihilo) getirmekten sorumlu yeti olarak istençtir.Ruh bütünsel kişiliğin öz-bilinçli bir birliğidir.Özdeksel olmayan ruh ,bireysel insanın doğuşuna önsel olarak var ola maz, ama insanın doğusundan sonra ölümsüz bir doğa kazanır ve sonsuza dek yaşamını sürdü rür.

 

Tüm doğal şeyler, Tanrısal buyruk üzerine dayalı olmakla zorunlu olarak iyiyken ,buna karşı doğal süreçlerin herhangi bir yolda zayıflatılması kötüdür.Kötülük yalnızca iyiliğin yokluğudur, olumsuz bir yoksunluk koşuludur.En yüksek gerçeklik yada en büyük iyi tanrı dır.tanrı ve bengi gerçeklik için bu arayıştaki en büyük erdem Tanrı sevgisidir. İ.S 476İ da romaİnın düşüşünden Charlemagneİın I.S 800 de imparatorluğunu kurana dek araya giren dönem karanlık çağ olarak , anlıksal bir durgunluk dönemidir.

 

Scotus Erigena : ( Platoncu ) Olgusal evrenseldir ; tikel yalnızca evrenselin açınım sürecini temsil eder.

Realizm : tanrı reel tözİdür.

 

Anselmus : tanrı saltık olgusaldır, çünkü tüm yüklemleri evrenseldir.Eksiksiz varlık düşün- cesi taşıdığımız için , böyle bir varlık zorunlu olarak var olmalıdır.Olgusallıktan yoksun her - hangi bir düşünce eksikli olacaktır.Tanrı dünyayı sürekli olarak yaratmakta, onu kendi bulu - şuyla unutulmaktan kurtarmaktadır.

Credo ut intelligam : Anlamak için inanıyorum

 

Roscellinus : (Aristocu-Adcılık) , Evrensel yada saltık idea , yalnızca genel bir şeyler sınıfı için ortaklaşa ad dır.Şeyleri, belli bir sınıfın üyesi yapan çoklu ırasallarını simgeleyen bir sözel ses tir.

Universalia sunt nomina : Tümeller yada evrenseller adlardır.Bu demektir ki ,

Universale post rem : Evrensel, tikel şeylerden sonra vardır.Bu nedenle evren kilise olamaz.

 

Abaelardus : Çalışan kanıtların usun eytişimsel yolda çıkarılması gereken vargıyı belirler. Yöntemi usculuğun yöntemidir.İnanabilmek için anlarım.Bu öğretiye göre tanrıya onun buyru ğu olduğu için değil yalnızca usun bir sonucu olduğu için inanılır.Kuşku duymada hiçbir günah yoktur çünkü kuşku duyan kişi bununla gerçeği araştırmaya götürülmektedir.

Universale neue ante rem nec post rem ,sed in re : Evrensel, ne nesneden önce nede nesneden sonradır.Evrensel yada tümel, tikel nesnelerde var olur ; nesnelerin kendindedir.

 

Skolastik Aristoculuk : Aristotelesİin doğu bilginleri (ibni sina, İbn Rüşt) tarafından koru nan çalışmalarının kilise tarafından gerçeklik ölçütü olarak kabul edildiği dönem.Ortaçağ fel sefesinin bu döneminde düşüncelerinin pek çoğunu Müslüman filozoflardan türeyen bir dizi Yahudi filozof ölemli ölçüde saygınlık kazanmıştır.(Maimonides).

 

Aqinolu Saint Thomas : Gerçeklik , bir düşüncenin nesnesi ile bağdaşmasıdır.tanrının düşünceleri , en son olgusal nesnelerin kendileridir.Öyleyse tanrı kendinde gerçekliktir. Özdek sadece gizil bir şeydir ve olgusal yada edimsel olabilmek için herhangi bir bicim ya da şekil alması gerekir.Evrendeki sayısız varlık birbirinden ayrıdır, çünkü her birinin yalnızca gizil varlık yerine olgusal varlık olabilmek için kendi bireysel biçimini kazanması gerekmiştir

İnsan bilgisi kavramsaldır ve bu kavramlar tikel şeylerin özlerini oluşturan evrensel biçim lerdir.Bir şeyin evrensel doğası , özü olgusal dünyanın bir parçası olarak nesnenin kendisine içkin olarak var olmaktadır.Evrenseller bireysel nesnelerde var olurlar.Ancak onlar, Tanrının anİında tikel nesnelere önsel olarak ve insanın anİında tikel nesnelerden sonra var olmaktadır.

 

İnsan ruhunun ölümsüzlüğü onun özdeksel olmayan doğasına aittir.Ruh doğası gereği bengi dir.Çünkü arı-biçim dir.İnsanın ruhu arı tin dir.beden yeterince hazırlandığı zaman ruh yaratılır ve ona aşılanır.Her yaratığın hedefi kendi için iyi olanı aramaktır ve insanın en yük- sek iyisinin Tanrı olması ölçüsünde , en son hedefi Tanrıyı görmeye ulaşmak olmalıdır.tanrı yı görmek onu sevmektir , çünkü onu sevmeksizin sezgisel yada düşünsel bir tanrı görüşüne ulaşamayız.

 

AKHENATON

Yorum bağlantısı
Diğer sitelerde paylaş

Sohbete katıl

Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.

Misafir
Bu konuyu yanıtla...

×   Farklı formatta bir yazı yapıştırdınız.   Lütfen formatı silmek için buraya tıklayınız

  Only 75 emoji are allowed.

×   Bağlantınız otomatik olarak gömülü hale getirilmiştir..   Bunun yerine bağlantı şeklinde gösterilsin mi?

×   Önceki içeriğiniz geri yüklendi.   Düzenleyiciyi temizle

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Yeni Oluştur...