felidae Oluşturma zamanı: Temmuz 18, 2008 Paylaş Oluşturma zamanı: Temmuz 18, 2008 Marcel Duchamp http://www.students.sbc.edu/evans06/images/Marcel%20Duchamp.jpg ( 28 Temmuz1887 Blainville-Crevon - 2 Ekim1968 Neuilly-sur-Seine) Fransız/Amerikalı sanatçı. Asıl adı Henri-Robert-Marcel Duchamp'dır. Yirminci yüzyıldaAvrupa ve Kuzey Amerika'nın en önemli sanatçılarından olmuş, II. Dünya Savaşı sonrası Amerika'da pop sanatı ve kavramsal sanat akımlarının temellerinin atılmasında etkili olmuştur. Duchamp'ın ilk eserleri post-izlenimci üslubunda olmuşsa da daha sonra en etkili Dada sanatçısı olmuştur. Académie Julian okulundan gelip etkisini günümüzün çağdaş sanatçılarına kadar sürdürmüştür. Siyasal görüş olarak bireyci anarşist olarak tanımlanabilir, I. Dünya Savaşı'na karşı çıkıp ABD'ye yerleşmiştir. Max Stirner'in görüşlerinden etkilenmiş, bu fikirleri kendi sanatsal ve bireysel gelişimi için birer dönüş noktası olarak kabul etmiştir. 1. Dünya Savaşı öncesinde birçok sanatçının eserini "retinal" yani sadece göze hitap eder bulmuş ve bunun yerine sanatı "yeniden zihnin hizmetine sunmak gerektiğini" söylemiştir. Doğal olarak Duchamp'ın tabu deviren tarzı, Dada hareketinin ilgisini çekmiştir. http://www.fondation-langlois.org/e-art/images/catherine-richards/marcel-duchamp-le-grand-verre.jpg Geleneksel ve kabul gören sanat üretim yöntemlerini ironi ve yergi eşliğinde yıkmak Duchamp'ın kariyerinin ana fikirlerinden olmuştur. En çarpıcı ve ikonoklastik üretimi ise diğer sanatçılara en fazla ilham vermiş olan buluntu nesnelerdir. 1913'te ortaya koyduğu ilk hazır nesne olan Bisiklet tekerleği ile birlikte Duchamp sanatsal yeteneğin antitezi olan bir yaratıcı sürece girmiştir. Kendisini geleneksel resimden uzak tutmaya ve sanat eserinin kavramsal değerinin ortaya çıkarmaya çalışmıştır. Nesne sanat eseri olur, çünkü sanatçı onu o şekilde tasarlamıştır. Duchamp'ın diğer belki de en ünlü hazır nesnesi başaşağı duran bir pisuar olan Çeşme'dir. Bu çalışma halkın beğenisinin ve sanatsal tekniklerin sınırlarını zorlamıştır. http://members.aol.com/mindwebart3/bicycle.JPG Duchamp'ın parodilerinden birisi, bir Mona Lisa reprodüksiyonu üzerine çizdiği sakal ve bıyıktır. Marcel Duchamp, şişe rafı ya da kar küreği gibi seri üretim ürünlerini heykel olarak sergileyerek "yüksek sanat", "kültür" ve pazardaki ürünler hakkındaki geleneksel düşünce ve kanıları hedef almıştır. Görsel parodilerini eserlerine verdiği isimlerle de güçlendirir: Çeşme isimli eserini "R. Mutt" (Bir yandan Amerikalı sanatçı tarafından yapılmış izlenimi verirken bir yandan da Almancadaki Armut - fakirlik kelimesinin anlamını da kullanarak) olarak imzalaması, üzerine sakal çizdiği Mona Lisa'yı (Fransızca "elle a chaud au cul" olarak okunup "kızın kalçaları yakıcı" olarak tercüme edilebilecek) L.H.O.O.Q olarak adlandırması gibi.. http://www.kunsterbunt.de/kurse/monalisa/bilder/marcel_duchamp.jpg Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
schizophrana Yanıtlama zamanı: Aralık 26, 2008 Paylaş Yanıtlama zamanı: Aralık 26, 2008 http://www.leninimports.com/marcel_duchamp_postcard_1.jpg http://www.chess-theory.com/images1/70102_marcel_duchamp_portrait.jpg http://www.tate.org.uk/images/cms/12641w_marcelduchamp_bridestrippedbare.jpg http://www.abdn.ac.uk/french/images/duchamp_large.jpg http://www.stevenwolffinearts.com/dynamic/images/display/John_Clem_Clarke_The_Bride_Marcel_Duchamp_38_77.jpg Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
minerval_ Yanıtlama zamanı: Aralık 27, 2008 Paylaş Yanıtlama zamanı: Aralık 27, 2008 'hazır nesne' kavramı 1917 yılında yaptığı bir 'iş'ti bu duchamp'ın. öyle bir yapıtı bir sanat kategorisi olarak tanımlamak o tarihte zordu; bugün de öyle. heykel dense değildi ve ortada duran şeyi başka bir isimle adlandırmak da o günkü bilinç içinde olanaksızdı. duchamp, düpedüz bir pisuarı alıp, ters çeviriyor, bir ayağın üstüne oturtuyor ve 'çeşme' adıyla seyirciye sunuyordu. yapıtı, sanatçısı olarak, r. mutt diye sahte bir isimle imzalıyordu. böylece bir taşla birkaç kuşu vuruyordu. ilkin, klasik heykel kavramını kökünden değiştiriyordu. heykel denilen şeyi 'yapılan' bir şey olmaktan çıkarıyordu duchamp. heykel artık 'yapılmış' bir şey olabilirdi. nitekim buradan hareketle, 'hazır nesne' (ready-made) kavramına sıçrıyordu. ikincisi, herhangi bir şey sanat yapıtı olabilirdi, bu mümkündü ama bazı şartlara bağlıydı. o şartlar hazır nesne anlayışının özünü oluşturuyordu. bir nesnenin, 'şey'in yapıt haline gelmesi ancak bir sanatçıya, onun mevcudiyetine bağlıydı. duchamp, pisuarı mutt sahte ismiyle bütünleştirirken sanatın bu anlamdaki metalaşmasına ve onu hazırlayan sanat-kapitalizm ilişkisine katı bir göndermede ve eleştiride bulunuyordu. bu, 20. yüzyılın belki de en önemli çıkışlarından birisi olan ve bir akım olmaktan öte bir zihinsel durum ve kabul olarak da devam eden dada anlayışının en ileri noktasıydı. dada'nın içinde barındırdığı eleştirellik, anarşizm bu değerlendirmeyle özünü buluyordu. üçüncüsü, 'neler hazır nesne olabilir' sorusuna verilmiş bir başka cevap idi. duchamp'a göre ancak kişisel bir tarihin izini, birikimini üstünde taşıyan olgular bu kategoriye dahil edilebilirdi. bu da gene 20. yüzyılda çok tekrarlanan hafıza, benlik, kimlik, aidiyet gibi kavramlara dayanarak yapılan sanatın ve new york pop akımının kaynağını meydana getiriyordu. kısacası, 20. yüzyılda, çok genel bir şey söylenecek olursa, tuval dışında yapılan sanatın babası duchamp'tı. buna şunu da eklemek gerek: batı sanatı iki büyük koldan ilerler. insanın varoluşsal gerçeği, insanın 'karanlık' yanı bu yöndeki yapıtlarda irdelenir. genel olarak rönesans resminin ve 'insanlık durumu' yapıtlarının oluşturduğu birikim bu yöndedir. öteki alan, sanat yapıtının varlıkbilimi doğrultusunda gelişir. sanat nedir, sanat yapıtının gerçekliği nerede başlar türünden sorular, yani, sanat-felsefe ilişkisine dönük arayışlar ve sorgulamalar bu alanın sınırları içinde kalır. belki her dönemin ve her sanatçının temel meselelerinden birisi bu sorulara yanıt vermektir. ama bu çığırın 20. yüzyılda doruğa ulaştığını ve kübizm'in buna da kaynaklık ettiğini söylemek gerekir. ama kübizm ve ondan, farklı açılımlar içinde türeyen soyut sanat bu sorunları maleviç'le doruğa ulaşacak biçimde tuval resminin sınırları içinde tutmuştur. kaynak : hasan bülent kahraman (radikal) Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
schizophrana Yanıtlama zamanı: Nisan 26, 2009 Paylaş Yanıtlama zamanı: Nisan 26, 2009 Biyografisi 1887 Rouen yakınlarında Blainville'de doğdu. 1897-1907 Rouen'deki Corneille Lycee'de felsefe, tarih, belagat, aritmetik, fen, İngilizce, Almanca, Latince ve Yunanca içeren ağır ve akademik bir eğitimden geçti. Bu yıllarda izlenimcilik (empresyonizm), simya (alkemi), gizemli bilimler (okültizm) ile ilgilendi. 1904'te Paris'i ziyaret etti. 1908 Courrier Français gazetesinde çalıştı. 1910 Fovizm ile ilgilendi. Francis Picabia ile tanıştı. 1911 Futurizm, Orfizm ve biçim ayrışması uygulamaları ile ilgilendi. "Symbolic Overtones" çalışmaları yaptı. Simya ikonografisi "Bahar" adlı resmini etkiledi. Albert Poisson'un "Simyacıların Teorileri ve Sembolleri" adlı kitabı ile içiçeydi. Kübistlerin "Section d'Or" grubu ile çalışmaya başladı 1912 İki aylığına Münih'i ziyaret etti. "Merdivenden inen çıplak" adlı tablosu, Section d'Or sergisinden reddedildi. Temmuz ayında "Büyük cam"ın ilk eskizlerine başladı. 1913 St. Genevieve kütüphanesinde çalıştı. "Zaman ve Mekanı Ölçülendirme Sistemi"ni geliştirdi. "Şansın Yasaları" nı konu alan müzikal kompozisyonlar yazdı. New York'a gitti. Dev "Armory Show" sergisine "Merdivenden inen çıplak" ile katıldı. Resim skandal yarattı. 1914 İlk "Ready-Made"ini yarattı. 1915 Yeniden New York'a gitti. Francis Picabia ile buluştu.Arensberg ve Stieglitz'in katkılarıyla modern sanat sergisini açtı. "Büyük Cam" üzerine çalışmaya devam etti. New York Dada hareketinin merkez katılımcısı oldu. Zürih Dada ile bağlantı kurdu. 1917 "Dada ve Anti-Sanat kuramları doğrultusunda, Anti-Sanat niteliği taşıyan çalışmalar yaptı. "Bottle Rock", "L.H.O.O.Q." gibi manifestolarından sonra, New York'taki bir sergiye "R. Mutt" takma adıyla "Çeşme" ismini verdiği porselen bir idrar kabıyla başvurdu ve reddedildi. 1918 New York Dada ile Zürih Dada'nın biraraya gelmesini sağladı. 1921 Saçını kuyruklu yıldız (komet) biçiminde kestirdi. Her türlü sanatsal rekabetten ve kendini kanıtlama çabasından çekildi. Satrançla uğraşmaya başladı. 1926 Man Ray ve Marc Allegret ile beraber "Anemik sinema"yı yaptı. 1934 "Kendi güveyleri tarafından çırılçıplak soyulan gelin" ya da "Büyük cam" adlı toplu çalışmayı yayımladı. New York ve Paris modern sanat sergileri gibi bazı organizasyonlara yardım etmek dışında hiçbir sanatsal etkinlikte bulunmadı. 1920'lerden beri büründüğü içine kapanık tavrı daha da arttı. 1947 Paris'teki Sürrealizm sergisinin gerçekleşmesine büyük yardımı dokundu. 1967 Rouen müzesinde, kardeşleri yontucu Raymond Duchamp-Villon, ressam Gaston Duchamp ve ressam Suzanne Duchamp ile beraber retrospektif sergisi açtı. 1968 Neuilly'de öldü. Daha sonra hayatının son yıllarını ve daha önceki çalışmalarını özetleyen ikinci bir asamblaj açıklandı. Kaynak Alıntı Yorum bağlantısı Diğer sitelerde paylaş More sharing options...
Önerilen Mesajlar
Sohbete katıl
Şimdi mesaj yollayabilir ve daha sonra kayıt olabilirsiniz. Hesabınız varsa, şimdi giriş yaparak hesabınızla gönderebilirsiniz.